Om stoler

Det er ikke lett å finne den perfekte stolen.

Vi trenger en stol i musikkhjørnet i stuen. Den skal passe til å sitte og nyte musikk i, men Walter skal også kunne anmelde plater i den. Siden vi har begrensede sitteplasser i denne etasjen må det være en stol som ikke bare er til å lene seg bakover og sovne i, man må kunne sitte oppreist og føre en samtale eller drikke en kopp te. Og stolen bør kunne flyttes.

En fin stol -og bøker!- er den mest effektive måten å personliggjøre et rom på, synes jeg. Det skal veldig mye til for å ikke trives i et rom fullt av bøker og med en fin stol.

Klassisk skinnstol

Jeg har så innmari dilla på dypheftede møbler. Jeg får rett og slett ikke nok. Hadde ikke noen stoppet meg hadde jeg nok hatt et hus fullt av dypheftede møbler nå.

Det finnes så mange lekre dypheftede/tuftede fløyelsstoler! De er så elegante, så ….tedrikkeinnbydende!

Denne kunne glidd rett inn i birollen som dansende møbel  i ubursdagsselskapet til den galne hattemakeren i Alices eventyrland. Eller i Skjønnheten og Udyret.

Denne er litt gotisk og dekadent på mørkere vis. Jeg ser for meg at den eies av langstrakte mennesker med mørkt, bakovergredd hår og romersk profil, som kler seg i ettersittende svart og drikker burgunder.  De drømmer om transylvanske slott og beveger seg med sakte, skulpturelle bevegelser.

Neste stol tenker jeg står i stuen hos en småbarnsfamilie som er veldig glad i bøker. Stolen tåler både saftsøl og klatring, og er et friskt pust innimellom alt det lyse treet og hvite foliehyllene som preger resten av rommet.


Ingen overraskelse da, kanskje, at vi også endte opp med en nydelig dypheftet sak.  Dyp, orange fløyel. Tomatsuppe med litt melk i. Klassisk, koselig, lun.

Den er myk og nydelig og perfekt.

Den er myk og nydelig og perfekt.

One response to “Om stoler

  1. Dette er den beste bloggposten om stoler jeg noensinne har lest.

Legg igjen en kommentar

