Kvinnedagen

På søndag var det 8.mars, kvinnedagen. Jeg pleier alltid å markere den, jeg synes det er viktig.

I år lå jeg i sengen og leste FHM i en time, før jeg plutselig innså at det kanskje ikke tok seg helt ut på en sådan dag.

men årets feiring ble den fineste noensinne.

Min venninne Wenche og hennes mor Marianne inviterte alle sine venninner til selskap hjemme hos Marianne. Resultat: en nydelig bukett kvinner i alle aldre.

mg3224
Ikke bare flommet det vin og champagne i mørkerøde og gyldne baner, vi fikk også servert deilig gourmet-fingermat.

La meg for eksempel nevne: hummersuppe, kjøttboller av kylling og fersk koriander, minipaier, blåskimmelost innbakt i filodeig, melon og parmaskinke, rispannekaker fylt med and, vårløk og plommesaus,tapenade, hummus, karrisaus, svinekjøtt-spidd, blåskjell, reker, fylte cherrytomater, bakte bønner og mye, mye mer.

Så mye godt.

Så mye godt.

Noe av det beste med kvelden var at kjønnsforsker Kari Wærness talte til oss. Like før helgen ble det faktisk annonsert at hun var en av to forskere som mottok æresprisen til Meltzerfondet på 200.000 kroner, så vi var heldige med den:)

mg3216
Kari til høyre. Resten av oss følger med, lutter øre.

Kari fremhevet at dagens kvinnesaksarbeide mangler solidaritet. Det er hele tiden, i alle situasjoner, snakk om individets rettigheter- men så glemmer man prinsippet om solidaritet med ens medsøstre.

Fine poeng! Og bra damer.

Jeg og min venninne Ida danset hjem, øre av vin og inspirasjon
og vi følte vi hadde vært på ferie i et annet land.

Så mange sterke, flotte og suksessfulle damer
jeg satt og prøvde å absorbere energien deres, å puste inn alle årene med livserfaring og klokskap. Og ikke minst var jeg utrolig takknemlig for å være kvinne den dagen.

Jeg gleder meg allerede til neste år.

Legg igjen en kommentar

