Ada Lovelace Day

Ada Lovelace var verdens første programmerer. Jeg tok meg i å omtale henne som verdens første kvinnelige programmerer i begynnelsen, men hun var faktisk den første punktum. Ut ifra hvor mannstung og til tider sjåvinistisk bransjen er i dag, hvem skulle trodd en kvinne var først ut?

«The Ada Lovelace-Day» feires for første gang i år etter et initiativ fra Suw Charman-Andersen, og går ut på å blogge om en kvinne i teknologibransjen man beundrer:

Ada Lovelace Day is an international day of blogging to draw attention to women excelling in technology. Women’s contributions often go unacknowledged, their innovations seldom mentioned, their faces rarely recognised. We want you to tell the world about these unsung heroines. Whatever she does, whether she is a sysadmin or a tech entrepreneur, a programmer or a designer, developing software or hardware, a tech journalist or a tech consultant, we want to celebrate her achievements.

Vel, jeg slenger meg på.

Det er mange som fortjener å nevnes i en slik post. Og jeg hermer vel strengt tatt etter Linn ved å velge spilljentene, selv om hun valgte kvinnedagen som anledning.

Likevel, disse fantastiske jentene som sammen med undertegnede utgjør The Allmighty Coalition of the Genderbending Chixxors Who Also Call Themselves the Game Research Group HMML (ACGC who also call themselves GRGHMML) utgjør min Ada Lovelace Day-tribute!

En himla bra gjeng!

En himla bra gjeng!

(bildet er hemningsløst stjålet fra linns blogg)

Det hele begynte med at Maren tok kontakt med hver og en av oss andre, og initierte en lunsj. Linn var i sluttfasen av masteoppgaven, jeg var såvidt begynt å skrive på oppgaven min, mens Maren og Hedvig var helt i startfasen.

Vi har møttes mer eller mindre regelmessig og spilt og testet diverse dataspill, skravlet om alt fra narrativ teori til kjønnskoding og whatnot. Vi har også testet ut Mediacircus’ «Varg Veums Fall», som er et såkalt interaktivt byspill. I disse dager gå vi tilbake til dataspillets røtter og koser oss med pen&paperrollespillet Dungeons &Dragons, med Hedvig som Game Master.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg tviler sterkt på at jeg hadde klart å levere masteroppgaven uten jevnlig påfyll av spillsnakk med og peptalk fra disse fantastiske jentene.

Det er noe med å lufte tanker og ideer uten å være redd for å si noe dumt eller feil, å få satt ord på ting i et forum hvor man føler seg trygg og ikke minst: at man sitter igjen med en følelse at man faktisk har noe å komme med.

I et miljø hvor 97% av dine medstudenter, forelesere, pensumbokforfattere og «kjendisprofessorer» er menn, er det godt å kunne diskutere fritt uten å måtte «manne seg opp» (pun intended) til å ta plass i forelesningssalen. Jeg vet ikke hvor mange forelesninger jeg satt bristeferdig med innvendinger, argumenter eller rett og slett bare svar på spørsmål- uten å tørre å rekke opp hånda. Som jente blir man ofte ekstra synlig i spillsammenheng, og da skal man tørre å ha alles øyne på seg. Noe man(jeg) ikke alltid er klar for. Men med trening og gode sparringpartnere klarer den mest sjenerte å ta ordet til slutt.

Disse tre jentene inspirerer, motiverer og holder spillgleden min ved like, noe jeg ikke kunne si om instituttet mitt(med hederlig unntak av Kristine Jørgensen, min biveileder, som jeg tror satte rekord i tålmod og konstruktiv kommentering).

I dag er Linn ferdig med sin oppgave og jobber som kommunikasjonsrådgiver for Friele (og er machinimaekspert på si), Hedvig og Maren har født hvert sitt barn og er i innspurten av sine oppgaver som handler om henholdsvis WoW og guilds, og jenter som spiller data. Jeg gleder meg alltid til vi skal møtes, og de utgjør et sårt tiltrengt pusterom og moroinnslag i en ellers travel hverdag.

Så jenter: Ada Lovelace Day er dedikert til dere, som en ydmyk takk-for-at-dere-er-til-hyllest. Måtte vi havne på samme gamlehjem, så vi kan humre av LBP og hugge tær av goblins til vi kreperer:D

3 responses to “Ada Lovelace Day

  1. Ojoj, tusen takk! jeg blir helt rørt jeg! jeg gleder meg alt til vi skal drepe goblins på gamlehjem😉

  2. Kaffe og kaker og goblins på gamlehjemmet. Det var en fin tanke. Gleder meg jeg også.

  3. Tilbaketråkk: Å være en kvinnelig dataentusiast « KataMaren

Legg igjen en kommentar

