Den lille larven aldrimett

Siden jul har jeg kjent en liten kløe, like bak høyre øre, etter popup-magi.

Det begynte med at jeg fant en knallbra jule- LP til Walter, med julesanger av alt fra Barbara Streisand til Johnny Cash, alt fra smørsleipe fløteviser til mektig korsang. Men det var bare en brøkdel av opplevelsen: platecoveret var nemlig en eneste stor pop-up krybbe! Dere kan se bilder av den her.

Den krybben vekket til live en sovende dille. Jeg elsker nemlig pop-up. Kan det være at jeg har en iboende kjærlighet til alt som beveger seg i retning interaktivt? :p

Uansett, jeg har hvertfall nå offisielt begynt å samle på popup-bøker. Og selv om bilder ikke kan gjenskape følelsen av å være vitne til magi når hele slott reiser seg med flagg og riddere, eller fremkalle den samme fnisingen når man skjønner at ved å dra i en flik kan man få klovnens armer til å fekte.

Jeg åpner presentasjon av samlingen med en klassiker de fleste husker. Nostalgiappellen er minst like sterk som popup-begeistringen i denne. Men illustrasjonene er så fine, og de bringer meg rett tilbake til furusofaen i barnehagen med selebukse og tøfler og geometriske skumgummiputer.

Husker dere?

verdens fineste larve, mon tro?

verdens fineste larve, mon tro?

Jeg skal gi noen smakebiter fra boken. Uten å røpe hvordan den ender, hvis det er slik at noen ikke har lest den ennå:)

Mitt favorittsitat fra boken er:

Og da solen en vakker søndagsmorgen sto opp, lysende og varm, smatt det ut av egget – knepp – en sulten liten larve.

Det er litt synd og litt bra at de fine penselstrøkene ikke kommer til sin rett på disse bildene. For da må dere jo ta dere en tur enten på besøk til meg eller til en hvilkensomhelst bokbutikk og titte selv. Og det anbefales.

Her, foreksempel, er egentlig alt helt magisk: himmelen, månen, bladet, stammen.

Et lite egg på et blad i måneskinn

Et lite egg på et blad i måneskinn

Lille larven aldrimett handler mye om mat og spising. Det liker man. Se så mye godt larven spiser!

Se så masse godt!

Se så masse godt!

Denne boken er en herlig og ganske enkel popup-bok. Noen sider lar magien skje i det øyeblikket siden åpnes (som foreksempel at solstrålene roterer og dirrer i det man blar, men ikke når man har åpnet siden ferdig). Noen sider har flere små klaffer man kan åpne, dra i eller brette ut. På den ene siden er det til og med et lite hjul som klarer å skape de karakteristiske larve-krype-bevegelsene, fra strek til omvendt U :)Ikke bare slikkerier, men også en durabelig mengde frukt&grønt settes til livs.

Ikke bare slikkerier, men også en durabelig mengde frukt og grønt blir satt til livs.

Ikke bare slikkerier, men også en durabelig mengde frukt og grønt blir satt til livs.

jeg blir dessuten helt forelsket i penselstrøkene og selve illustrasjonene. Det trenger man ingen popupversjon for å oppleve. Men tenk så herlig å få begge verdener!

Det er med blandede følelser jeg ikke viser frem slutten til alle. Men man skal jo ikke spoile, sies det. Men og altså:  hvis du ikke klarer å holde deg, kan du scrolle deg videre.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

..

..

..

..

…..for larven blir selvfølgelig til en nydelig sommerfugl! Og denne glitrende, skinnende sommerfuglen kan faktisk blafre med vingene sine. Nok en ting fotografier ikke kan gjengi, det må rett og slett oppleves.

En vidunderlig sommerfugl.

En vidunderlig sommerfugl.

2 responses to “Den lille larven aldrimett

  1. Ååå, jamen den boka skal ikke være popup jo! Den er jo så fin i seg selv! Halve greia med at den var så gøy var jo at det var masse bittesmåsider også var det hull i sidene og sånn! Popupene er jo også gøye, men de burde holde seg i andre bøker synes jeg. For Lille Larven er fin fra før, tenk.

    Pupup hørte til i bøkene om Tassen<3 De var alltid helt utslitt på skolen og på biblioteket. Fiiine!

    Men likte ikke at larven var forandret på. Nei.

  2. sitrondrops

    Enig i at boken er fin i seg selv, men syns det var kjekt med popup også jeg da:) Men jeg er kanskje ikke helt objektiv iom at jeg ELSKER popup;)

    Tassen-bøkene hadde alltid avrevne klaffer i barnehagen. Ikke så mye popup, mer sånn «løft opp og se», vel? Uansett; veldig fine de også!

Legg igjen en kommentar

