Om livet og katteluker

Katten min Ultra-Magnus er to og et halvt år(og litt til). Han er som katter flest når det gjelder at det beste i verden er å gå ut og inn og ut og inn akkurat som det passer ham.

Helst skal han sitte litt i døråpningen, midt på karmen, og snuse ut i luften, være med værhårene og neseborene om det er noen små mus i nærheten eller kanskje andre katter på lur. Og så, saaakte som bare sånne katter kan, reiser han seg og glir ut i verden. Og akkurat når man har lagt seg under den varmen dynen igjen, høres det utenfra:

mjau.
mjauu.
mjaauu.

Og da vet sånne som meg at man bare kan resignere med en gang og stå opp og slippe inn pus igjen, for i konkurransen om hvem som holder ut lengst, har pus en medfødt superheltevne til å forstå akkurat hvor toleransegrensen til mennesket sitt går.

Etter noen måneder med slik aktivitet begynner man å få en anelse om hva det vil si å være småbarnsforelder. Å stå opp tre-fire ganger i løpet av natten, å ikke kunne huske når man sist sov syv timer eller mer i strekk.

Jeg trumfet det gjennom: vi må få oss katteluke i døren.

Og katteluke ble innkjøpt. Attpåtil en katteluke med magnetlås, slik at ikke uvedkommede katter skal komme seg inn. Ultra-Magnus fikk en magnet formet som en liten mus i halsbåndet sitt.Pappen kom helt fra Haugesund for å sage hull i døren vår og sette luken på plass. Og etter to ukers iherdig øving fikk pus til å bruke døren helt selv, selv om han bråkte og styrte mye.

Han slamrer med luken en fire-fem ganger før han faktisk stikker inn hodet og går gjennom. De første ukene våknet jeg hver gang han gikk ut og inn, på grunn av levenet. Men så ble det en vane, og jeg sov og sov som et lite barn.

Det kunne vært «the end» og sluttet som en lykkelig historie.

Men poenget mitt var ikke egentlig at livet mitt ble vesentlig bedre etter innskaffelse av katteluken(selv om det også er tilfellet).

Poenget mitt er at det i helgen skjedde noe fælt. Jeg ble robbet gjennom katteluken og katteluketyven tok ikke bare lommeboken, men også kameraet mitt!

Så dersom noen lurer på hvorfor det er stille fra denne kanten, er det fordi jeg ikke har kamera til å ta bloggebilder med.

og dette er helt sann historie. Tyven har hatt sin egen magnet som han har fått luken opplåst med, brukt en lang gripetang/pinne til å få tak i vesken min, dratt vesken bort til luken og lirket ut lommebok og kamera.

Hvordan jeg vet dette? Fordi jeg lå våken i sengen og hørte på uten å egentlig innse hva som skjedde før etterpå. Når man er vant til alskens leven i gangen blir man immun mot å gjenkjenne lyden av banditt-som-lirker-ut-eiendeler-gjennom-liten-og-magnetstyrt-luke.

Nå vet dere altså hvorfor det er litt laber stemning her inne for øyeblikket, og dere er herved advart mot magnetbanden. Eller katteluketyvene. Jeg vet ikke hva som klinger best.

7 responses to “Om livet og katteluker

  1. Så lumpent. Håper Ultra-Magnus ga tyven en god kloring.

  2. HERREGUD?! at det GÅR ann?!!

  3. Det er det frekkaste! Ante ikkje at det fantes folk som eige så lite skam i livet at dei snokar inn katteluker for å finne noko å stjele. Herrefred…

  4. Det der er en ganske utrolig historie! det er jo selvsagt utrolig kjipt akkurat nå, men tenk så imponert noen kommer til å bli når du forteller den historien om noen år!
    Men som Maren sa; Lumpent var det!

  5. Hm…. spesielt. Katteluketyven skal ha for kreativiteten, syns jeg. Han har rett og slett spesialisert seg på magnetiske katteluker. Undrer meg på om det er flere av dem – en organisert liga av magnetkatteluketyver?

    Dette ble jeg umiddelbart veldig nysgjerrig på. Foreslår innstallasjon av overvåkningskamera på katteluka. Og live-sendinger på bloggen, selvsagt.

  6. «Hvordan jeg vet dette? Fordi jeg lå våken i sengen og hørte på uten å egentlig innse hva som skjedde før etterpå.» Hehe, superbra! Og skremmende.

  7. Tilbaketråkk: Stuff at my office « Sitrondrops

Legg igjen en kommentar

