Om nettshopping

Ah, jeg elsker å shoppe på nett. Å lete meg frem til grønne fløyelsskatter av noen kjoler, polkaprikkede strømpebukser, vesker med kneppelås og silkefor, ballerinasko med sløyfer og pastellfargede converse- alt for småmynter i forhold til hva det ville kostet her hjemme.

Jeg tenkte å gi et lite innblikk i hvordan jeg shopper på nett. Mange trekker på skuldrene og sier at de gjerne skulle gjort det, men at de liksom aldri kommer i gang. Kanskje dette kan være det lille sparket dere trenger?

1. Lag konto på paypal.

Mange er bekymret for at kortet deres skal bli misbrukt på nett. Og ja, det kan virke skummelt å skrive inn kortnummer og koder og alskens opplysninger på en utenlandsk side. Derfor er det så fint at nesten alle sider nå tar paypal, som er en supersikker tjeneste.

Ved å bruke Paypal får ikke selgeren vite kortnummer eller noen farlige data- selgeren får pengene og beskjed om hvilken adresse varen skal sendes til, thats it. I tillegg kan Paypal i mange tilfeller gå inn og megle dersom det er uenigheter om en vare. Jeg har selv testet dette. Jeg fikk aldri de 7 kjolene jeg hadde bestilt fra HongKong(700 kroner inkl frakt), men paypal tvangsinnhentet pengene fra selgeren og ga dem tilbake til meg. Man er altså ekstra forsikret!

Så lenge man bare kjøper ting og ikke selger noe, er det gratis å bruke paypal. Men vit at Paypal opererer med sine egne valutakurser(har aldri oppdaget noen særlig reell forskjell, men greit å vite).I tillegg er det ganske greit(og farlig) at man ikke trenger å fomle med lommeboken og lete frem kortet hver gang man skal kjøpe noe. Nå er kortet ditt trygt lagret inne på paypal; det eneste du trenger å gjøre er å logge deg på og klikke «pay».

Man kan registrere så mange bankkort man bare vil, og man kan også overføre penger fra nettbanken og inn på paypalkontoen sin. Etter man har registrert et kort, vil paypal trekke 15 kroner fra kontoen du har registrert. På kontoutskriften finner du beløpet og navnet Paypal igjen, og der vil det stå en kode som du så må skrive inn på profilen din. Slik beviser du at du er deg, og da er det nesten bare å sette i gang å shoppe!

2. Viktig å sjekke før du byr på en vare:

1. Karakterer. Altså selgerens feedback. Dette finner du hvertfall på etsy.com og ebay. Jeg kjøper aldri noe av en selger med lavere enn 98% positiv feedback. Feedback sier noe om hvilke erfaringer tidligere kjøpere har hatt med selgeren. Gå gjerne inn og les hvilke kommentarer de har lagt igjen. Særlig de negative kommentarene kan det være nyttig å lese. Her ser man f.eks. raskt om selgeren selger fake etterligninger, greit å vite ved kjøp av sminke og kosmetikk!

2. Frakt. sjekk at selgeren sender til Norge, og hva vedkommende tar for det. Send gjerne inn spørsmål til selgeren og spør først, for man kan risikere en ubehagelig overraskelse. Særlig hong Kong og lignende trakter kan bli en dyr affære, ofte 30 dollar og vel så det. Jeg har flere ganger overtalt selgere til å sende til meg, ofte er det bare å spørre pent selv om de har skrevet at de kun sender innen USA, f.eks. Verdt forsøket dersom du er forelsket!

3. Toll. husk at det kan påløpe toll. Over 200 kroner= 100 kroner i fortollingsgebyr + 25% av varen du kjøpte. Dersom du handler fra privatpersoner er som regel dette ikke noe problem, men mange firmaer er på eBay og lignende steder- her blir det raskt dobbelt så dyrt med toll! Husk at strawberrynet refunderer tollutgifter hvis du tar vare på kvitteringen. Husk også å sjekke at ikke tollvesenet beregner toll av frakten- du skal kun betale toll for varen, frakt er tollfritt(dette skjer ofte!). Ha med deg en utskrift av kvitteringen fra paypal eller ordrebekreftelsen du fikk på mail, slik at du kan vise posten at de tar feil. Hvis vi alle er flinke til å gjøre dette, vil kanskje tollvesenet skjerpe seg og begynne å regne riktig!

Klær

eBay

EBay er verdens største auksjons og netthandelssted. Man finner nok nesten alt på Ebay. Jeg søker av og til superkonkret, f.eks. på «green dress w/yellow polkadots XL» og får likevel opp masse alternativer.

Man kan velge om man vil søke blant kategorier eller i de mange tusen ebaynett butikkene. Man har også ulike typer auksjoner: BuyNow (ingen auksjon, førstemann til møllen kjøper), Bid (man byr som i vanlig auksjon, og får varsel dersom noen byr over deg), en kombinasjon hvor man enten kan by ELLER kjøpe med en gang for litt mer, og sist men ikke minst finnes det auksjoner hvor man kan «make an offer». Da sender man inn et tilbud til selgeren, som vedkommende må ta stilling til innen 48 timer.

Søkeord jeg pleier å bruke for å få opp fine og søte ting: vintage dress polka dot, kawaii, bluebird, dress, pop-up,strawberry, japan, ascot, secretary, polkadots, ice cream, my little pony, Lefton. Men det er altså bare mine favorittgjenstander for tiden. Du har sikkert dine egne?

På eBay finner man ofte sinnsykt billig makeup og kosmetikk. Jeg har kjøpt ID-sminke her for en femtedel av norsk pris, og da er det ekte vare. Sjekke gjerne ut ebay før du bestiller andre steder, ofte verdt strevet!

To fine tips:

I denne ebay-butikken kjøper jeg converse for 3-400 kroner inkl. frakt og slipper toll.

I denne ebay-butikken har jeg kjøpt all id-sminken min. Men tror kanskje det har kommet noen nye og bedre id-butikker på ebay siden den gang, sånn egentlig?

Etsy.com

Her er det bare håndlagede og vintage gjenstander. En drøm å shoppe her! Meget kvinnedominert nettsted, hehe.

her pleier jeg å søke på vintage polkadot, dress XL, leather suitcase(leter konstant etter den perfekte kofferten, med masse reimer og hemper og jah), pop-up, bow tie, ribbons, ascot, secretary, rainbow og jah.

Mange her syr også custom, altså på bestilling etter dine mål. Mange fine kjoler man kan få spesialsydd, mange kule mansjettknapper, fotografier, treleker for barn, og ikke minst min tidligere viste muffinsformede sukkerskål.

Andre klesbutikker:

duoboots.no Duoboots selger støvletter hvor du selv bestemmer hvor brede de er i leggen! Helt genialt for oss som ikke klarer å skvise leggene ned i alskens ministøvletter. Bare oppgi hvor mange centimetre du er rundt det tykkeste, så får du skreddersydde støvletter i modeller fra det helt klassiske til mer trendy design. Verdt pengene, selv om de er litt dyre!🙂 (og de har også ekstra brede sko, for dem som trenger det!)

threadless.com selger kule t-skjorter, hvor de ulike designene blir innsendt fra hele verden og stemt frem.

80stees.com selger masse nostalgiske t-skjorter: fra turtles og spiderman til mylittlepony, fra nintendo til macgyver og new kids on the block.

asos.com har blitt allemannseie, men har mye fint. Veldig mye fint. De er flinkest i sin prisklasse på å holde seg oppdatert på trender. Garantert toll.

delias.com har også en del søte plagg, men de er utrolig strenge på legitimasjon og sånt, så jeg har bare handlet der en gang. Måtte fakse dem kopi av legitimasjon og greier.

forever21.com har masse sko og annet tilbehør. De har akkurat introdusert en ny plus size-linje, men man kan uansett finne søte og lekre ting her altså. Dollar.

hottopic.com Er egentlig en emo/goth-butikk tror jeg, men de har  polkadotter innimellom og det liker man!😀

Kosmetikk og sminke

Det finnes et utall billige nettsteder å kjøpe hårprodukter og sminke. Dette lønner seg noe så til de grader, folkens!

strawberrynet.com selger først og fremst sminke og hudpleieprodukter, samt parfyme. De er proffe, og betaler deg tilbake tollen hvis du spør pent. Nå når kronen har vært så svak har det blitt en del dyrere å handle der, så de siste gangene har jeg heller brukt eBay eller engelske nettsteder som bruker pund. Strawberrynet har også en lojalitetsbonusting, som gjør at jo flere ganger du handler hos dem, jo mer rabatt får du. Jeg får nå 10% rabatt på alt jeg handler der, samt 5% ekstra avslag dersom jeg handler mer enn 3 produkter. Frakt er inkludert i prisen.

lookfantastic.com pris i pund, raske og proffe.

feelunique.com de siste gangene har disse vært billigere enn lookfantastic. Et par dagers lengre leveringstid, men det er bare å handle før det er tomt for shampo!

Annet

Jeg drømmer  meg ofte bort her(men her har jeg aldri handlet selv):

Nydelige tapeter

Modcloth.com

Og hvis noen vil fylle på listen er det bare å legge igjen en kommentar, så oppdaterer jeg innlegget:)

7 responses to “Om nettshopping

  1. Etsy er farlige greier – så mye fint!

    fant en britisk etsy lignende side igår – coriandr.com. Men vet ikke hvor bra den er enda for jeg har ikke rukket å se igjennom den så nøye.

  2. Du, jeg ble tipset om å kontakte en journalist over noe som kunne være en mulig historie. Har du en mailadresse jeg kan sende deg litt info til?
    🙂

  3. sitrondrops

    Oj, så spennende!🙂 Mailadressen min er marianne.h.westerlund@gmail.com🙂

  4. sitrondrops

    Å, takk fo tipset! Denne må sjekkes ut. Så noen søte kjoler ved første øyekast, hvertfall!

  5. Hei
    Nå er du savnet 🙂 du skriver så fint og lett, så man kan få bare kose seg med dine betraktninger … håper du har det bra. Sender en vennlig tanke.
    Klem

  6. sitrondrops

    Hei Embla,
    så hyggelig å høre!
    Jeg har det veldig bra, men jeg får ikke blogget når jeg ikke har mitt hendige kamera i livet lenger.
    Men nå skal jeg komme i gang igjen, jeg lover!🙂

  7. hei! finner ikke conversesiden din. har du en ny oppdatert?

Legg igjen en kommentar

