Glimt fra 17.mai

Årets 17.mai var solfylt og full av mat og venner.

I vennegjengen vår har vi startet å fordele litt ansvar for å opprette tradisjoner. Foreløpig har vi opprettet tradisjoner for julebord hos Wencholai, og 17.mai-selskap hos meg og Walter. Som i fjor inviterte vi et knippe fine folk, delte ut en rett til hver som de tok med, og disket opp med litt selv.

Kl.17 kommer man altså ruslende, ikledd det man vil, til dekket bord og kalde bobler og finfin buffet. Selskapet avsluttes med at man går og ser fyrverkeriet ved Lille Lungegårdsvann klokken elleve. Fin tradisjon?

Årets nasjonaldag ble for min del tilbragt på kjøkkenet, med NRKs direktesendte fjernsyn av landets feiring på, uten stress, uten trådspray, fløyter og tjuagutter som sprenger trommehinner med knallpistoler.

I stedet fikk jeg sysle i rolig tempo, koke poteter til salat, rulle dadler inn i bacon, rense jordbær, piske krem og virkelig kose meg med forberedelsene(jeg er kanskje rar, men jeg liker virkelig å ordne til før gjester kommer).

Kongefamilien vinket til meg, der jeg sto og smurte glasur på muffinsene. Testet forøvrig ut ny oppskrift, som visstnok skal være oppskriften som Magnolia Bakery på 401 Bleecker Street, New York, bruker. Og for de interesserte kan jeg si at det er disse cupcakesene jentene spiser i Sex and the City-filmen, og de sies å være verdens beste. Oppskriften fant jeg her.

Årets 17.mai-kake ble litt annerledes enn planlagt. Sukkerbrødet ble svidd fordi jeg brukte noe sånt som 15 sekunder for lang tid på å ta kaken ut av ovnen. Marengsene som skulle komplettere fyllet i det første laget, forsvant på mystisk vis.

Løsning: dynke ferdigkjøpte kakebunner i mozell og klippe opp seigmenn i stedet.
Seigbitene ble blandet med pisket krem og banan.

Lag nummer to: pisket krem med hjemmelaget villbringebærsyltetøy fra Walters mamma, og biter av mørk sjokolade.

Og så masse krem og jordbær på toppen, og mørk sjokolade rundt på sidene.


Bacondadler slik jeg gjør det: ferske dadler i løsvekt, dele dem i to og fjerne sten, kun en (kanskje en og en halv) runde med bacon(surrer man mange runder risikerer man at det ikke blir sprøstekt helt inn til daddelen) og i stekeovn. Jeg bruker vel ca 100-150 grader, og snur dem en gang underveis. Jeg holder bare et øye med dem og skrur ned temperaturen litt hvis jeg vil ha dem inni lenge. Det viktigste er at baconet blir sprøtt, hele veien rundt!

Til og med en dose buekorps ble servert meg mens jeg sto og rensket granateple (til salatpynt!).

Og i god tid før gjestene kom satte vi oss på terrassen og koste oss med hvitvin<3

Selvfølgelig glemte man å ta bilde av buffeten før man gikk løs på herlighetene, men man får hvertfall en liten følelse av utvalget:

Roastbiff, laks og eggerøre, kjøttboller i tomatsaus, potetsalat, bacondadler, muffins, kreps, spekemat, diverse gode oster, salat, hjemmebakt brød, og selvfølgelig frukt og konfekt.

Jeg lagde også Dronning Maud-pudding, eller Haugesundspudding som det egentlig heter(men skippet portvinen denne gang).

For første gang fikk jeg det til! (skålen på midten, mellom kakene).

Dronning Maud er en utrolig god dessert, som er en slags vaniljefromasj/pudding som serveres med lag av revet sjokolade. Trikset for meg viste seg å være å bruke gelatinpulver og ikke gelatinplater, samt å ikke være redd for å blande det skikkelig. Man skal jo «brette» inn gelatinen slik at ikke luften slås ut, men jeg har tydeligvis vært litt forsiktig før. Nå lot jeg kjøkkenmaskinen gå på 1 en stund, uten at det ble mindre vellykket av den grunn- tvert i mot! En populær dessert i konfirmasjon, bryllup og 17.mai på Haugalandet, og bør virkelig smakes.

Noen glimt av våre finfine gjester:

Og ingen fest uten smellbongbonger!

Fornøyd vertinne. Men i år merket jeg mer enn noensinne savnet etter en bunad. Jeg synes det er helt pyton å gå i vanlig kjole på najonaldagen! Så nå har jeg startet spareprosjekt og åpnet bunadskonto. Alle juler og bursdager nå fremover ønsker jeg meg kun pengebidrag til bunadskontoen, slik at jeg forhåpentlig om litt har en nydelig festbunad fra nedre hallingdal som er min egen<3

4 responses to “Glimt fra 17.mai

  1. Imponerende matbord! Og en flink vertinne🙂 Kjekt med bilder fra nasjonaldagen vår.

  2. Det ser ut som du har storkost deg som vertinne. Skjønner godt hva du mener med bunaden – min har desverre krympet i skapet de siste årene…..
    På 17. i år sov jeg faktisk hele dagen – også en helt ny opplevelse av den store barnedagen. Ungene ble sendt til Oslo med pappen, og jeg kunne liksågodt jobbe sånn at noen andre med ungene hos seg fikk tilbringe dagen med dem.
    alltid så kjekt å lese bloggen din, Marianne. Du skriver så utrolig levende og herlig!
    Klem Hanne

  3. hei, jeg hadde lust aa lage dronning maud pudding, men jeg har ikje gelatinplater saa jeg saa at det gar ann a bruke gelatinpulver, men hvor mye gelatinpulver tok du istenenfor plater, alsaa hvor mye gelatinpulver?

  4. sitrondrops

    Hei! Håper ikke dette er for sent svar- jeg ble drukket ut før bryllupet i går, så hadde ikke tid:) Det skal stå på posen hvordan du måler, men jeg mener å huske at det var ca en teskje pulever per plate. Pulver funker mye bedre enn plater, for meg hvertfall! Lykke til:)

Legg igjen en kommentar

