Mimring

I dag skal dere få mimre litt med meg,  tilbake til Amsterdam-turen for omlag ett år siden da Walter og jeg besøkte Eva og Stephan.


I Amsterdam ser mange av husene ut som høyesterettsdommere med parykker på.

Vi bodde som sagt hos Stephan og Eva, som nå er flyttet til Bergen (jippi!)
Men de hadde altså en kjempekoselig leilighet midt i byen.

Og de lagde god mat til oss og hadde svære 5-liters dunker med vin:D

Ikke minst hadde de en finfin takterrasse.


Når man så opp, så man denne utsikten:

Og når man så ned, så man rett inn i mini-labyrint-hager.

Denne pusen bodde i en iskrembutikk.Tenk om katter var så glad i fløte som myten sier,
da hadde det vel ikke verst så verst å bo her!
(og i speilbildet ser man de fine, krøllete silhuettene av parykk-husene!)

Det er mye sterke farger i Amsterdam.

Og mye fin veggkunst.


Man leker ikke gal kattedame. Når man er i Amsterdam besøker man kattemuseet.

Vi kom ut derifra 50 katteplakater rikere.

Koselige kafeer. Denne ligger i Singel og hvis jeg husker riktig het den «singel 404». Good mat!

Alle sykler, overalt. og alle har en passasjer på sykkelen.
Enten på styret, eller på bagasjebrettet.
Enten man har kjole og stilletter eller dress og stresskoffert.

I denne gaten bodde vi.
Masse barnefamiler og unge mennesker, i spedd et og annet vindu med rødt lys i.

Jeg fant igjen fine brune Alto Jazz bar, som har live jazz (av den gode sorten) hver dag
og som var mitt første møte med Amsterdam.
Jeg og Ruz og Suz drakk oss fulle og fnisete på Weissbier her i 1999,
og jeg danset på bordet til ekstranummeret «I feel good» (James Brown).
Og når jeg kom ut av do sto kelneren og ventet med en flaske weissbier på brettet til meg.

Det var minst like magisk denne gang. Amsterdam er min favorittby!

(Men jeg skal besøke København for første gang i sommer, og er spent på om det kan endres:) )

Legg igjen en kommentar

