Jul

Nå gledet jeg meg plutselig veldig til jul!
Aner ikke hvor følelsen kom fra, men den kom nå plutselig dalende fra himmelen og rett ned i hodet. Deilig, for der har det nemlig «Hotel California» av Eagles durt og gått helt siden søndag, da de hadde utendørskonsert på andre siden av Vågen. Huff!

Da var det plutselig veldig deilig  å bytte om, til en mental atmosfære av lydløse snøfnugg på hvitt, loddent teppe. Følelsen av å slukke alle lys, men la juletreet stå på. Koble ut overeksponert hjerne og hengi seg til gleden av et hundretalls små, stjerneformede pepperkaker.

Jeg elsker julen. Når jeg en dag eier en svær villa med mange rom, vil jeg ha et eget julerom hvor det skal være jul hele året. Det skal være juletre, peis, lav julesang i bakgrunnen, pepperkakeduft og masse pakker. Her kan man sitte og la freden senke seg, og tenkte over om man har vært snill i det siste.

Altfor mange forbinder jul med stress, familiekonflikter og dårlig stemning. Det er veldig trist. Tenk å ha en obligatorisk, årlig nedtid som man gruer seg til.  Heldigvis er vi mennesker, som råder over egne liv. Julen er perfekt egnet til å lage sine egne tradisjoner-  og det er kjekt både for oss som alltid har elsket høytiden, og for dem som ikke er så glad i den.

foto: Zellaby

Trikset er å sette fingeren på hva man liker å gjøre. Og så gjør man det. Julen skal være noe man forbinder med kjekke ting. Liker du å lese bøker? Da kan julen bli en feiring av å lese bøker. Innstaller deg med ullpledd, leselampe, tøfler og en stabel bøker. Liker du å gå tur? La julen bli den store-gå-tur-høytiden. Lag nye ruter, sett deg nye mål.  Hvis det å se film, enten det er på kino eller hjemme, er det kjekkeste en vet- så la julen dreie seg om det! Lag dine egne filmmaratoner, popp popcorn og spis lakris midt på natten om det er det du drømmer om.

Så enkelt er det å lage jul til noe kjekt.

Foto: Sunfrog1

Jeg synes at man i tillegg til å gjøre det man liker aller best, skal bruke anledningen til å reflektere over hvordan man er som menneske. Er man snill? Gjør man gode ting for verden uten at noen krever det av oss?Av helt uselviske grunner, bare fordi noen andre får det bedre slik?  Jeg må bare si det, at det å trå utav likegyldigheten, men å faktisk bestemme seg for at «dette, dette skal jeg gjøre noe med», det er noe av det fineste jeg vet. Jeg blir rørt av mennesker som gjør det, og jeg synes det er helt fantastisk å gjøre det selv.  Sist jeg gjorde det var da Klagepusen slo seg ned utenfor huset vårt. Han forlot ikke dørmatten vår, selv når det snødde. Vi ga ham mat og tok ham inn da kuldegradene kom, selv om Ultra-Magnus ble råfornærmet. Vi lagde lapper og hang opp, og la ut annonser på internett. Til slutt måtte vi ta ham til Dyrebeskyttelsen for omplassering, for han og UM gikk ikke overens overhodet.

Det viste seg at han var kommet bort fra eieren sin for ett år siden, og at hun hadde gitt opp håpet om å finne ham i live. De ble gjenforent og nå lever han lykkelig på bondegård i Fusa:)

Hvor mange ville ignorert den stakkars pusen, og latt ham fryse ihjel? Tenkt «pft, katter klarer seg alltid»? Jeg blir fremdeles varm om hjertet når jeg tenker på den lykkelige slutten. Den episoden krevde så lite av oss, men har gitt meg så uendelig mye glede.

Hvis alle kan bruke julen på å minne seg selv om hvor ufattelig bra verden blir når man gjør noe for andre innimellom, da har vi kommet langt:) Og nå minner jeg dere på det selv om det er et halvt år til også, så ta det gjerne som en oppfordring til å gjøre noe snilt! Jeg tror til en viss grad på karma, hvertfall at gode ting kommer i retur:)

Foto: Stuck In Customs

Jeg og Walter har altså begynt å lage våre egne tradisjoner.  Vi begynner foreksempel julen litt tidligere enn folk flest. I slutten av november. Det er fordi vi reiser hjem til hver vår by relativt tidlig, og ønsker å få mest mulig julestemning sammen først:)La meg dele tre av våre tradisjoner med dere:

1. En ny og ekstra fin juletrekule/anheng hvert år.

I fjor ble det en gullglitrende hasselnøtt, året før det ble det et snøkrystall i gull.

Foto: randysonofrobert

Jeg elsker julepynt, tenk at man plutselig har et alibi for å kjøpe glitrende, glinsende ting:) Jeg pleide å samle på juletrelys, og henger ikke kulene kun opp i treet;) De henges i vinduer og karnapper!

2.Bakst

Jeg må ha stjerneformede pepperkaker, helst litt mini:) Og sjokoladekarameller som jeg pakker inn i cellofan og gir bort til fine mennesker. Og så lager jeg konfekt: sjokolade med gelefyll.  Kransekakestenger kjøper jeg på baker brun, og

3. Masse julefilmer

Det er lite som slår å sitte søvnig, ikke helt våken,  med dyne i sofaen og se gammel Disney-tegnefilm og spise twist. Jeg og Walter har dessuten en voksende obligatorisk filmlisteunder førjulstiden:

Love Actually


Fanny og Alexander

En julefortelling (den franske fra 2008, altså).

Nei, sukk…nå gledet jeg meg plutselig veldig til jul altså.

7 responses to “Jul

  1. ååh, nei! Jeg gleder meg ikke til jul! Eller jeg gjør jo det når det er november eller noe sånt, men ikke nå

  2. sitrondrops

    Hihi, jeg pleier jo ikke å glede meg et halvt år i forveien jeg heller altså…men i dag datt plutselig julestemningen i hodet på meg out of nowhere, så da gledet jeg meg plutselig :p

  3. Nå kjenner jeg at jeg gleder meg til jul jeg og! Fint innlegg!:-) The Family Stone er også en fantastisk fin julefilm!:-)

  4. superneelie

    Nå gleder jeg meg supermye til jul! Takk for tips til fine julefilmer🙂

  5. Jeg må se Little Women og Ronja Røverdatter hver jul også, det blir liksom ikke jul uten.
    Ullgenser, ullsokker, krølle seg sammen i en dyp stol. Kakao, kino og store skjerf. Jeg gleder meg innmari altså, men først skal det bli veldig godt med sommer!🙂

  6. åååh!!
    Elsk på dette innlegget.. Jeg har hatt såå julestemning i dag, og dette toppet det hele!

    TUSEN takk for et herlig innlegg🙂

  7. sitrondrops

    Hihi, bare hyggelig! Du er jo en sammensvoren når det gjelder juuuul😀

Legg igjen en kommentar

