Hagedag

Søndag ble tilbrakt på Fantoft Hagesenter og i hagen til Lene, med å grave i jord og mold og la solen steike i panne og nakke mens man graver og ordner plass til nye blomster.

Jeg er så glad i blomster. Jeg er aldri så religiøs som de gangene jeg studerer foreksempel en blåklokke, eller en peon. Eller lukter på syriner og gule dagliljer. Eller prøver å telle kronbladene til en ranunkel.

Jeg klarer ikke å velge meg èn favorittblomst. Men jeg har vel bestemt meg for at brudebuketten min skal bestå av hortenisa, når den dagen kommer. Men hortensiaen er tett etterfulgt av peoner, ranunkler, tulipaner, blåklokker, syrin, magnolia, stemorsblomster….ja, dere skjønner vel tegningen.

Vi bestemte oss for å ikke dra på Plantasjen. Der er det dyrt, og dårlig utvalg. Mens på Fantoft Hagesenter, der bugnet det av alskens eksotiske og tradisjonelle planter. Sukk. Jeg hadde stramt budsjett og måtte begrense meg litt, men på torsdag skal vi tilbake. Da skal jeg kjøpe et japansk kirsebærtre!

Her lesser Lene opp bilen. Ser dere den knallrøde rhododendronen i trillebåren? Den er min:D (mitt stramme budsjett rakk faktisk til en stk rhododendron, en peonbusk, en klematis, en gul margeritt og to mini-stemorsblomster i gammelrosa! ) Kan tro Lene fant mye fint! jeg er dømisunnelig på hortensiaen hun fant. Fy fasan så lekker den var.

Jeg er så misunnelig på alle som har hage! Sukk. Jeg har bare et bed nå, som deles med X antall andre familier.
Når jeg blir stor skal jeg ha en svær, romantisk, viltvoksende og bugnende hage.

Ser dere at fuchsia ligner på dansende ballerinaer, som snurrer rundt på en tåspissko?

Søte  Rufus hjalp til underveis og var bl.a. veldig flink til å passe på blader og annet avfall:)

Lene disket attpåtil opp med pai og salat. Namnam!

Jeg koste meg sånn at da jeg kom hjem var det rett ut i eget bed, gitt. Ordnet og flyttet. Og møtte på noen ekle dyr i tusenfryd-krukken min som fremdeles gir meg frysninger når jeg tenker på dem.

Helt på slutten, så tenkte jeg å nevne at dersom noen har noen konkrete bildeønsker, tar jeg gjerne i mot!🙂

5 responses to “Hagedag

  1. Jeg ønsker meg også en stor (okei, ikke kjempestor da, men så stor at man kan ha besøk og slikt) og viltvoksende hage som bugner over av pene blomster, tykt og mykt gress og fin hekk som skjuler en fra naboene. Og jeg skjønner godt de religiøs-greia, jeg har den samme følelsen med nesten all natur. Jeg burde jo ikke bo i byen tydeligvis :p
    Jeg har ingen bildeønsker, for jeg synes du er så flink til å vise det jeg vil se uansett.🙂

  2. Har en liten hage i leiligheten vi leier. Er utrolig koselig, bare det at man kan henge opp klesvasken ute! Dessverre er det jo ikke vaar, saa kan jo ikke gjoere hva som helst i den annet enn aa rydde opp. Og jeg har jo egentlig ikke peiling paa blomster, og siden det er foerste sommeren vi bor her, kommer det frem nye og ukjente ting hver helg virker det som!

    Men naar vi faar oss en helt egen hage, da skal jeg ha masse syrinbusker da!

    Ser gjerne flere bilder og kjoler, smykker, og annet ting og tang. Liker slike ting🙂

    Ha en god dag videre!

  3. sitrondrops

    Nei, det samme tenker jeg: jeg burde flytte litt ut på landet:) Er ikke flink nok til å komme meg ut på tur når jeg bor i byn, selv om det er en mulighet:)

  4. sitrondrops

    Syriner ja, de dufter jo helt vidunderlig…hvis du har plass, kan du jo ha krukker med blomster i da? Som du bare tar med deg når du flytter? Men så spennende å ha et bed man ikke vet hva inneholder!😀

    ja, jeg skal prøve å få tatt flere bilder av kjoler og sånn:D er jo egentlig slikt jeg liker best å se i andres blogger selv, så:p hihi!

  5. superneelie

    Jeg ønsker meg flere popup-bøker🙂
    Egentlig bilder av alt mulig du vil vise frem, det er så koselig, jeg blir inspirert og i godt humør at det du viser frem🙂

Legg igjen en kommentar

