Pop-up: The Wizard of Oz

The Wonderful Wizard of Oz.

Denne boken skranglet litt i hodet først, tuklet nesten med mine assosiasjoner og minner, rett og slett pga estetikken i boken versus estetikken jeg er vant med i  filmen fra 1939. Men det var bare å riste løs gamle knuter og åpne boken på nytt, med friskt blikk.

Dorothy bor i Kansas og en dag blir huset hvirvlet opp av en hvirvelvind og transportert til «the land of the munchkins». For å komme seg hjem igjen må hun til Emerald city og be om hjelp fra the wizard of oz. Hun får et par sølvsko, og på veien møter hun jo som dere sikkert vet en feig løve, en tinnmann og et fugleskremsel. Jaddam, historien kan dere nok, og her er noen få bilder:)

Visste dere at i den originale historien var det sølvsko, og ikke rubinsko? Nå vet dere:)

Fugleskremselet ønsker seg en hjerne.

Smaragdbyen!

Dette er noe av det fineste: i en liten lomme ligger det et par briller, til meg, som man må ha på seg før man møter Trollmannen.
O lykke, å fryd (nevnte jeg at grønn er min allerbestefavorittfarge??)

Her har jeg tatt bilde med brillene halvveis foran kameraet. Ganske fin forskjell,sant?

Og det vises kanskje ikke så godt, men her dingler mannen i en kurv under ballongen. Ballongen dingler faktisk i en hyssing, som blir spent opp på de to trepinnene dere forhåpentlig ser et glimt av. Akk. Ikke lett å formidle magien ved popup ved ord og stillbilder asså!

Det er mye tekst og ikke sååå mye popup-features i boken. Eller, det er mange klaffer å løfte og dra i, men de gjør meget enkle ting:) Som feks at en fot sparker og sånn. Jeg syns det er en fin blanding. Men det krever sitt å riste bort Judy Garland og hennes eventyr, og la seg synke inn i denne gulgrønne-med-blått- verdenen. Rendyrket i stilen, og tro mot sitt opphav!

One response to “Pop-up: The Wizard of Oz

  1. superneelie

    Minnet meg på at jeg burde se Judy Garland som Dorothy en gang🙂 tror jeg så den en gang da jeg var liten men husker det bare vagt.
    Ganske tøff den der massive tornadoen på det ene bildet hehe🙂

Legg igjen en kommentar

