Bokklubb

I går var det nok en gang heldigvis bokklubb igjen.  Åh, de kveldene er så koselige. Det gjør noe (bra) med sjelen å være med så mange bra kvinner på en gang.

Tenk å bo i en slik staselig villa. Her var altså kveldens bokklubb lokalisert.

Kveldens vertinne var Marie. For en oppvartning! Marie serverte lakserulletter, bobler i høye glass, lot oss skravle i noen timer, men så kom bokstabelen på bordet med presentasjon av hver enkelt, en kortfattet analyse av de ulike titlene, for ikke å snakke om høytlesning. Marie er altså den flinkeste, ivrigste og mest fokuserte av oss når det kommer til det faktum at vi kaller oss en bokklubb. Godt at noen beholder fokuset, og ikke lar det skli helt ut til bare skravling:)

Siv og Åshild.

Lefseruller med laks og spekeskinke, baguetter med tapenade og kalkunbiff, melon, sjokolade, cherrytomat og ikke minst mange gode flasker med vin.

Til og med jeg som egentlig ikke liker røkelaks ble forelsket i disse.

Og her er jeg!

Og her er Gunnhild!

Jeg liker så godt interiørestilen i denne typen kollektiv, som man finner en del av i Bergen: svære, gamle villaer med en leken, halvironisk estetikk blandet med humor og hygge.

Se den staselige døren!

Og for en koselig terrasse, med fargede lykter<3

En finfin elefant.

Søteste Åshild.

Marie presenterer en av bøkene. Hun hadde plukket ut diverse sommerlektyre, dvs bøker som er litt tilgjengelige og lette å lese, som underholder samtidig som de er bra skrevet. Her ser man Vente, blinke av Gunhild Øyehaug.

De andre bøkene som ble anbefalt, var: Hjulskift av Vigdis Hjort, Gå.(Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv) av Tomas Espedal, Plutselig høre noen åpne en dør av Trude Marstein,og  Kreta-døgn av Tove Nilsen.

Siv fikk fotmassasje av Siv. Bokklubb er bokklubb, og jenter er jenter.

Sumarnatta kommer snikende.
De fleste fortsetter til Legal, mens jeg som har voksenjobb går hjem og legger meg i stedet. På veien hjem hører jeg at de går noen hundre meter bak meg, men latteren deres når meg likevel.

14 responses to “Bokklubb

  1. Ha ha ha, for en klisjèaktig greie – magen min vrenger seg i angst av de første bildene😀 Sånne pyntekjerringer som spiser teit mat og har bokklubb😀 Haha, sorry, jeg liker deg, men OFF hjelpe meg. Jeg liker ikke klisjeèr.

    Bra bøker dere plukker ut da, det skal dere ha🙂

  2. Anti: don’t knock it ’till you’ve tried😉
    For min del var det selve stedet som gjorde greia. Og nok en gang tar jeg meg selv i å misunne deg, (og tydeligvis alle du kjenner) sine kokkekunnskaper. Nå er kanskje ikke fingermat et resultat av fremragende kokkekunst (hva vet vel jeg), men åhr! Det ser så sneisent ut! JEG liker i alle fall konseptet. Å gjøre noe man ikke ALLTID gjør, av og til. Gjerne noe som krever litt mer innsats enn å gå på polet og røske med seg en flaske vin ;D

  3. Ja, det er sikkert kjempekoselig, det er meg det er noe feil med, jeg er klar over det, altså🙂 Jeg bare fikk litt angst😀

  4. sitrondrops

    Ojoj, hvem hadde trodd at DU av alle ble den første til å disse meg her? Haha! Hadde ventet meg at det ville bli en mannsjåvinist som måtte demonstrere at han var mannemann eller noe…. Du, som jeg liksom forbinder med å være fordomsfri?! :p Jeg er rystet;)

    Jeg skjønner ikke hvilke klisjeer du sikter til heller jeg, da. Hva da, pyntekjerringer? Hva da, teit mat? Hadde brødskiver med brunost vært bedre,hadde det provosert deg litt mindre? Hva er det som gjør det til en klisje? Er ikke venninnekvelder noe klassisk og tidløst, fremfor klisjefylt?

    Og ikke minst: skulle vi _latt være å møtes_og kose oss m/skravling og vin fordi det visstnok er en klisjè? Jeg kommer aldri til å la være å gjøre ting jeg liker bare fordi noen har bestemt at det er en klisje. (du er for øvrig ikke heeelt klisjefri selv heller, om jeg må få påpeke)

    Shit, jeg hadde ikke tenkt å svare deg en gang, men jeg ble så provosert!😀
    Kanskje det er best å bare advare deg her og nå om at denne bloggen kommer til å inneholde en del klisjeer?😉

  5. Jeg mente ikke å disse DEG, det var bare litt mye på èn gang, som jeg nettopp skrev på Facebook🙂 Og om jeg er teit er du hjertelig velkommen til å si det der og da – eller, ikke OM jeg er teit, men NÅR jeg er teit, f.eks nå🙂 Ro ned, jeg bare syntes det så ut som om dere var på en filminnspilling eller noe😀 Finnes det sånne folk i virkeligheten, liksom😀 Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal avstå fra å gjøre noe som helst, nei nei nei, herregud, det er sikkert koselig og fint, altså – er bare jeg som har rare meninger, og det trenger du ikke bry deg om🙂

  6. sitrondrops

    Naw, takk for støtten;) hihi!
    Fingermat trenger ikke være stor kokkekunst i det hele tatt! Sånne lefser, vestlandslefser som man væter under springen og sånn, er det jo bare å smøre akkurat det man vil på. Jeg liker feks kremost, vanlig kokt skinke, masse pepper og enten litt purre eller ferske urter (noe jeg sjelden har, men hvis…).
    Her var det røkelaks, ruccola, pepper og …purre? eller vårløk.

    Og så bare ruller man lefsen tett, pakker inn i plastfolie og har i kjøleskapet til rett før, og kan enten sette masse tannpirkere/coctailpinner i og så skjære i skiver, eller bare skjære i skiver og legge flatt på fat.

    Ingen stor kokkekunst, og man kan lage masse forskjellige varianter ut ifra pålegget man har i kjøleskapet.
    Det var dagens tips!🙂

    Men ja. Jeg liker også å ha litt konsepter! Vi møtes jo rett som det er, men det er ekstra stas når det er bokklubb:)

  7. sitrondrops

    hehe, klart jeg bryr meg om hva du mener;)
    Men ja, jeg er roet ned og i komplett balanse igjen:) hihi! Du er velkommen til å fortsatt himle med øynene av oss, når du vil:D

  8. Det der er bare en sånn setting som jeg føler meg veldig ukomfortabel i – jeg passer ikke inn, og det blir sånn «haha, hva gjør jeg her!», type ost og kjeks og vin og kvinner og voksne mennesker😀 Jeg er en liten brat som nekter å bli voksen – det er ikke deg det er noe galt med😀

  9. Det så kjempekoselig ut! Du tar så fine bilder:-)

  10. Næmen så kul blogg! Det var morsomt å oppdage denne. Når det er sagt er Vente, blinke den kjedeligste boka jeg har lest på lange tider. Men mye annet bra der.
    Og det som var veldig morsomt var at jeg leste at du er opptatt av Dungeon & Dragons. Vi er ikke så mange, men jeg har spilt D&D i 20 år omtrent. Nå spiller jeg wow av og til.
    Jeg leser mest.
    Nå har jeg lagt deg til favoritter.

  11. sitrondrops

    takk, takk!🙂
    Jeg har ikke lest Vente, blinke ennå, jeg gikk hjem med Trude Marstein i vesken. Men jeg må lese ferdig Forfengelighetens Fyrverkeri først, så vi får se. Takk for advarsel though;)

  12. sitrondrops

    Tusen takk:)

  13. For et utrolig koselig innlegg og for noen herlige bilder! Jeg tror nesten jeg må danne en bokklubb når jeg ser dette, altså🙂

  14. sitrondrops

    Ja, det anbefales virkelig:)

Legg igjen en kommentar

