Magisk kveldsstund

Jeg tenkte å dele et magisk øyeblikk jeg hadde i går, med dere. Dette kan gjentas med valgfri bok, selvfølgelig, men for meg så måtte det være nettopp denne. Det måtte også være en kveld hvor jeg kjente en sånn fin ro inni. En sånn kveld hvor man kjenner at man kan klare å slappe av helt ned i korsrygg og opp i nakke og slippe løs innsugde mager og puste helt ned, og la kjeven få henge avslappet der den skal.

Man begynner med å slukke lyset og la sommerskumringen finne veien gjennom slørtynne gardiner.

Man finner frem det man ønsker å kose seg med, enten det er nå er eple, sjokolade, vann , vin, eller som i mitt tilfelle: popcorn.

Så ifører man seg myk pysjbukse og kryper under dynen.

Og så kommer hovedingrediensen i denne magiske kvelden: Blomsterfesten av Elsa Beskow.

Åh, Elsa Beskow. Hvor skal jeg begynne? Jeg elsker alle barnebøkene hennes, og favoritten er denne. Tett etterfulgt av den om Putte  i blåbærskogen. Hvem sier at barnebøker kun er for barn?

Se bare på omslaget. En frosk som spiller gitar. En humle som spiller horn. Sommerfugler, gresshopper, blomster og bare fine ting. Til å bli fullstendig bedåret av:)

Inni boken åpenbarer en av de fineste, mest nostalgiske fontene seg. Se på bokstavene. Tenk at det fremdeles lages bøker med denne fonten?

Og så ikke minst ordene. Jeg elsker jo blomster. Og blomster som kan snakke og har ansikt(som i Alice i Eventyrland-filmen fra Disney!).

Og jeg elsker oppramsing av mange ulike blomster, slik at hodet mitt blir fylt av mange ulike farger og former, og lukter.

Da jeg var liten og mammen fortalte eventyret om rødhette og ulven, stoppet jeg henne alltid helt i begynnelsen av eventyret, da Rødhette var på vei for å besøke mormor. For hun stopper jo og plukker blomster. Og det var min favorittdel av historien. Og samtalen gikk ofte på det samme:
– Men mammen, hvilke blomster plukket hun da?
– Hun plukket blåklokker, rødkløver, skogstjerner, engsoleie, hvitkløver, tusenfryd og kaffiblomster.
– Men…. ingen fler?
– Jo, hun plukket selvfølgelig knollerteknopp.

Knollerteknopp var et av de morsomste ordene jeg visste om, og jeg frydet meg over å høre andre uttale det. Jeg fikk aldri nok av knollerteknopp.

Men! Nå bevegde jeg meg litt på avveie her, men bare nesten. For det handler jo om blomster. Og de fantastiske tegningene til Elsa Beskow.

Se så nydelige blomstene er! Jeg kjenner igjen nesten alle, tror jeg.

Her ser man skogstjerne og gjøksyre, hvertfall?

Ah, den mystiske Dronning Vannlilje<3

Og her er Dronning Rose. Selvfølgelig er dronningen en rose:) Men seee de søte tusenfrydbarna! Ellers ser man altså fruene Stemorsblomst og Peon, frøknene Syrin og Kaprifol, baron Keisekrone, Ridder Iris og en Akeleie.

Jeg måtte smile da jeg så tolkningen Fru Fuchsia. Jeg som ser små ballerinaer i den blomsten, hadde nok ikke valgt å tegne den som en litt snerpete frue. Menmen:D Festlig uansett.

Det blir selvfølgelig båk under blomsterfesten når ugresset kommer. Jeg skal ikke avsløre hvordan det ender:p Men her ser man altså løvetann, tistel, nesle og diverse borreplanter.

Ugresset har, på lik linje med skogsblomstene, markblomstene, grønnsakene og hageblomstene, sin egen vise.

Rett og slett magisk.

4 responses to “Magisk kveldsstund

  1. For en fantastisk bok! Snart er det st.aften. Da må vi plukke 7 ulike markblomster som vi legger under puta for å drømme om hvem vi skal gifte oss med. Hurra, det er mange år siden jeg har gjort, mon tro hvor jeg skal gå for å finne 7 ulike markblomster?

  2. nydelig bok, og nyydelig font!

  3. Jeg leser denne boken for Dorthea🙂 Elsker Beskow-bøker!

  4. Jeg fikk denne til utdrikkningslaget mitt i gave. Min absolutte favoritt er kornblomsten.

Legg igjen en kommentar

