verdens beste hemmelige oppskrift

Gjør dere klar for en eksepsjonell mulighet. Jeg skal nemlig dele oppskriften på verdens beste hjemmelagede saltskrubb til dere. Dere må bare love en ting først. For dette er litt sånn karma-saltskrubb. Man skal egentlig bare gi oppskriften videre til en person, mot at personen skjønner at oppskriften aldri skal utnyttes kommersielt eller noe lignende. Den er ment å være en gave man gir noen som betyr masse for en. Ikke noe som noen skal kunne utnytte.

Når man står der i dusjdampen, og de eteriske oljene renser porer og sjel, da siger det en velvære over en som jeg aldri før har kjent maken til. Det var helt magisk første gang jeg prøvde den hjemme. Hjemme i haugesund altså,for det er mammen som er kilden min. Hun lagde til seg selv, og etter jeg prøvde den ble jeg frelst. Jeg har egentlig armer og bein fulle av nupper, og det eneste som tar dem bort og gjør huden glatt og sunn og frisk, er denne skrubben. Når jeg bruker denne jevnlig (annenhver- hver tredje dag, ca) trenger jeg ikke tenke på bodylotion eller noe sånn, forresten. Huden er fuktet og fin alltid! Den er dessuten en fullgod erstatter for fotfil, null sprukne hæler eller noe sånt fælt på føttene dersom man bruker denne et par ganger i uken:

De eteriske oljene fortsetter å rense kroppen i to timer etter du har dusjet. Den er altså både bra for hudens ytre lag, men også for kroppen inni. Åh, dere må spandere på dere denne altså. Litt investering å kjøpe inn alt første gang, skikkelige og gode eteriske oljer er f.eks. ikke billig.

Dette brukte jeg da jeg lagde ny ladning i helgen:

En flaske jojobaolje- selges på apotek og naturkostforretninger,(på apotek må man gjerne spørre i disken, de har den gjerne bak kassen). Helst skal den være kaldpresset, men det er ikke alltid det står på. Denne jeg har kjøpt koster rundt 180 kroner på apotek. Ryktene sier det finnes mye billigere på nett, men jeg har ikke kommet så langt ennå.

Jojobaolje er definitivt best, men som sagt litt dyrt. Jeg pleier derfor å kjøpe en flaske jojoba, og en flaske mandelolje, og så blander jeg 50/50. Da rekker de to flaskene til to norgesglass. Men det kommer jo ogsåan på hvor flytende man liker å lage den.

Av eteriske oljer så er hvertfall lavendel obligatorisk.  Oppskriften sier egentlig lavendel, eucalyptus og peppermynte. Men siden jeg er litt redd for peppermynte etter at jeg uheldigvis tok en overdose engang og dermed lammet åndedrettet, dropper jeg den. Jeg har lavendel, eucalyptus og appelsin i min. Bare lavendel og eucalyptus går også! Her kan man egentlig velge litt som man vil. Men det må være skikkelige eteriske oljer, essenser, ikke sånn tulle-duftolje eller noe sånt.

Når det gjelder salt så pleier jeg egentlig å kjøpe sånne billige 3-kilos poser med havsalt på kiwi, og kverne saltet til ønsket størrelse i magig bullet/food processor/noe som hakker harde ting. For dette ferdigmalte saltet fra Helios er littegrann finere enn jeg liker, jeg liker at kornene er store og får igang blodsirkulasjonen, før de smelter inn i oljen og forsvinner. Men dette er smak og behag. Det blir imidlertid for smått med sånn vanlig salt, altså.

Bare prøv deg frem med litt salt og litt olje, litt og litt.

Røre sammen til ønsket konstistens før man drypper oppi de potente dråpene. Ikke overdriv, det er sterke saker. Alt fra 5 til 15 dråper av hver har jeg brukt, ut ifra hvor mye skrubb man lager. Begynn med lite, vent litt, lukt på blandingen, det skal ikke svi i neseborene, det skal føles som om man ikke klarer å snuse inn nok av duften i ett drag.

Også må man ha det oppi noe som funker å ha i dusjen. Og så må man huske på at hånden må få plass i åpningen. Jeg lager ganske tørr blanding med mye salt og lite olje, liker det best, og må som regel grave ut håndfullen. Da nytter det jo ikke å ha det oppi et dolmioglass, foreksempel:)

Ta-da! Så er det bare å dusje seg ren og glatt og skinnende i en sky av lavendel og appelsin. Men, NB! Man må ikke vaske seg etter denne skrubben, såpe og sånne ting må unnagjøres først. Skrubbingen er det siste man gjør før man klapper seg tørr med et håndkle. Bruk hvertfall 2-3 minutter på å skrubbe deg med sirkelbevegelser før du skyller av.

Et mirakelprodukt, som du aldri kommer til å klare å slutte å bruke. verdt hver krone. Feelgood i en krukke. Men husk å være litt andektige med tanke på å spre oppskriften til gud og hvermann, da. Jeg vet at jeg har lagt den ut på internett, så gi den gjerne videre, men husk å forklare dem karmadelen med å ikke utnytte oppskriften også, da:D

24 responses to “verdens beste hemmelige oppskrift

  1. Maaneskinn

    Den skal jeg prøve. Takk.😀

  2. Oi! Denne skal definitivt testast ut!😀

    (forresten – den sauseboka du hadde skaffa deg, kva var navnet på den? Det høres definitivt ut som noko eg bør skaffe meg…)

  3. Så fin oppskrift og så god du er som deler den!🙂 Tusen takk, den skal prøves!
    Koste meg med å lese innlegget,skikkelig hverdagsfryd. Stor klem!

  4. Okei, den skal ikke selges og sånt der… men.. hvor mye skal du ha for en krukke (eller lignende) ?😉

  5. Tusen takk! Dett e skal testes ut. Jeg har bare forsøkt meg på såpe – på tide å utvide reportoiret.

  6. Fikk en krukke av tante Eva, og den varte ikke lenge gitt – nå skal jeg jammen lage selv! (Og gi en krukke tilbake til tante Eva :-D) Karma karma karma❤

  7. sitrondrops

    Haha, desverre- det ville være galt av meg:) Men jeg kan lage en i gave til deg, en gang. Ikke nå. Men etter ferien kanskje?

    Men: det er seriøst veldig fort gjort å lage, og det krever bare en liten handletur i forkant!

  8. sitrondrops

    ja, den er så verdt både tiden og pengene en bruker, og så er det ekstra stas at man har laget selv også:)

  9. sitrondrops

    Ja, det synes jeg virkelig du skal:) Den er som en drøm:)

  10. sitrondrops

    Jeg fant ut jeg tok sjansen, føler på meg at jeg bare har snille lesere med god karma:) Lykke til, og gled deg!🙂

  11. sitrondrops

    Ja, det er bare å begynne å glede seg🙂

    Boken heter Saus og er skrevet av Sonja Lee, enkelt og greit å huske:p

  12. sitrondrops

    vær så god! Bare å glede seg til åpenbaringen:)

  13. Tilbaketråkk: Sivs bursdagsfest « Sitrondrops

  14. Nå har jeg «shoppet» på nett etter råvarene til denne oppskriften. Kjøpte fra denne siden –>
    http://myrra.no/

    Da ble det ca 285,-. Var det billig? Kan jeg spørre hva du sånn ca betaler når du handler inn varene dine på apoteker/helsekost? Hvis det er billigere så gjør jeg jo det neste gang.

    Gleder meg til å prøve!:) Dessuten liker jeg bloggen din godt! Særlig bildene og oppskriftene! Fiskesuppen har jeg laget maaange ganger. Og jeg er egentlig ikke glad i fisk:)

  15. sitrondrops

    285 er slett ikke verst for alle råvarene:) Jeg betaler i snitt 80 kroner per flaske med eteriske oljer, 200 kroner i olje – og så salt, da.
    Så TUSEN takk for at du tipset meg om denne siden!🙂 Her skal jeg handle fra nå av!

  16. Hei igjen!
    Hyggelig å kunne være til hjelp!:)
    Idag hentet jeg pakken fra myrra. Det «ballet» på seg med moms (selvfølgelig). Da ble prisen totalt 345,-Da har de også inkludert porto på kr 49,- pga handel under 200,-. ….hmm, det blir vel feil.. ble jo over 200 kr for det jeg handlet…. Må ringe de i morgen.
    Men varene ser fine ut:) Skal lage blandingen i helga!.

    Hvor lenge tror du bodyscrubben er holdbar?

  17. uff, jeg er et rotehue. Det ble 49.- i porto pga handel under 2000,- IKKE 200,- som jeg leste.
    Ville bare oppklare den misforståelsen:) Det man sier må jo være korrekt.

  18. Husker ikke engang hvordan jeg plumpa innom denne siden, men gud så spennende:)

  19. Hvor mye salt på halv flake jojoba og halv flaske mandel forrresten?🙂

  20. Hei! Hvor lenge er denne holdbar fra den lages?…

  21. Hei dere! Gunnhild; den er holdbar i evigheter! Saltet gjør jo at bakterier ikke klarer å vokse. Lengste jeg har hatt en krukke var et halvt år, men da hadde jeg lagt stoooor porsjon🙂

    Caroline: det er smak og behag, det! Jeg liker å lage den ganske tørr, mens andre vil ha masse olje!

  22. Takk for svar:)
    Kan en bruke vanlig soya olje?…

  23. Sitrondrops

    Ville ikke brukt soyaolje,nei. Det er stor forskjell på molekyl-størrelser i oljer, og for at de skal mykgjøre hud må molekyler/partikler være små nok til å absorberes av porer og hud. Soyaolje funker derfor ikke som feks mandel- eller jojoba-hvis jeg husker riktig. Men man kan selvfølgelig bruke det som bare «verktøy» for saltet, for kun skrubb. Men da må man kjøre på med fukt etter dusjen, og får vel egentlig bare en brøkdel av den ellers samlede effekten:)

  24. http://www.iherb.com/search?sug=jojoba%20oil&kw=Jojoba&rank=3#p=1

    Hvorfor handler dere ikke her?? Bruk koden LUF624 ved første handel og få $10 rabatt hvis du kjøper for over $40 (dvs at du kommer under 200.- med rabatten!) Her finner du alt du trenger til saltskrubben,og mere til!

Legg igjen en kommentar

