dagene

Han er borte. Jeg veksler mellom å lete,fortvilet, i duskregn og i sol, rasle med tørrfisksnopet, psss-psss-psss i fistel, og å ligge i det mørke rommet og se West Wing og spise opp 10-pakninger med daim-iskrem og frenetisk spole forbi rulletekster og vignetter slik at tankene ikke får tid til å vandre. Men det er ikke alltid nok, jeg må likevel gråte og hikste og hulke for å kvitte meg med sorg slik at det blir plass til litt luft inni der også. Jeg har kjøpt en pakke hvite kent-sigaretter som jeg røyker uten å inhalere, jeg blåser ut overfladiske skyer og leter inni busker og kratt etter hvite flekker inni svart og grå pels. Det hadde vært så mye bedre å vite hva som har skjedd, nå er han bare sporløst borte, antagelig død.

Jeg unngår å se på bilder av ham, blikket mitt sklir av de 200 løpesedlene som slippes oppi nabolagets slamrende postkasser, jeg stirrer intenst på tittelen «1000 kroner i dusør» når jeg og Walter tapetserer høyden med plakater.

Walter lar meg gråte og være hysterisk og kjøper ny pakke med iskrem og vasker hus og gir verdens beste klemmer og stryker meg på ryggen mens jeg gråter meg i søvn. Han blir med på enda en leterunde selv om vi har lett der fem ganger allerede.

Det er så absurd. Knips, en morgen var han borte. jeg hadde aldri trodd det skulle skje, og jeg har fremdeles problemer med å forstå det. Verden står i ro og jeg hører ingenting, annet enn mitt hamrende hjerte når jeg våkner om natten fordi jeg syns jeg kan merke at han ligger der han skal ligge, mellom leggene mine mens han vasker seg, grundig, først på ene siden, så på den andre.

Og enn så lenge verden står stille gjør livet mitt også det. Og i mens får bloggen bare vente.

7 responses to “dagene

  1. føler med deg, og håper pusen din dukker opp igjen!

  2. Katten min ble også bare borte. Han gikk ut en morgen, og kom aldri tilbake. Jeg håper for din skyld i motsetning til min at katten din kommer tilbake snart. Du har jo trossalt en veldig fin blogg🙂

  3. Så leit å høre. Jeg håper den bare har tatt seg en liten sommerferievandring og at han snart er tilbake igjen. *klem*

  4. Uff så trist:( Håper virkelig du finner pusen!

  5. Sender deg en klem! Håper i det lengste at du finner ham…

  6. Hei Marianne,
    Jeg vet om noen katter som selv om de aldri har vandret foer, saa gjoer de ofte ikke det foer de er 2-3 aar gamle – Ikke gi opp haapet! Haaper at han kommer tilbake, foeler med deg og tenker paa deg. Krysser fingre og alt vi har, og at dere snart finner ut hva som har skjedd med pusen.

Legg igjen en kommentar

