Magisk

Så dro vi til København. Og hva er i København?

Tivoli❤

Jeg hadde aldri vært i København før. Faktisk ikke i Danmark i det hele tatt. Jeg elsket byen. Det mest magiske av alt var tivoli. (Og det er mye på grunn av en spesifikk hendelse,som jeg skal  fortelle dere i et eget innlegg.)

Tivoli var som en blanding av gatene i Diagonallmenningen i Harry Potter, den samme stemningen, følelsen av å befinne seg i et eventyr, et magisk land helt uvitende om den travle asfaltjungelen like utenfor gjerdene. Smilende voksne, lykkelige barn, stjerner i øynene og frydefylle skrik fra karuseller langt borte.

Alle lysene i Tivoli drives av vindkraft. Og det er mange lys. Overalt er det pyntet med lykter, i trær, på bakken, langs gjerder. Og på karusellene, selvfølgelig. Det ble et nesten utenomjordisk lys om kvelden før det ble mørkt, en lang skumringstime hvor alle fargene og lysene ble ekstra sterke. Veldig fint!

Jeg prøvde meg som bueskytter, uten å vinne noe. (Og jeg er ikke gravid, selv om det ser slik ut:D)

Jeg og Walter er litt pysete når det gjelder berg og dalbaner og sånne veldig tøffe karuseller. Men Den Flyvende Koffert turde vi å sette oss i! En liten koffert fraktet oss gjennom eventyrene til H.C. Andersen. Veldig, veldig koselig, og ikke noe skummelt i det hele tatt.

Her ser vi litt fra Keiserens Nye Klær (et av mine favoritteventyr, faktisk. Veldig god moral!)

Og her husker jeg ikke helt hvilket eventyr jeg har knipset fra. Men jeg syns det ble et rart og fint bilde, så da tok jeg det med.

Det var så ufattelig svært der inne! Vi var der i timesvis, og likevel kunne jeg sittet der i et døgn til og bare snust inn luften og atmosfæren. Det er liksom ikke bare en fornøyelsespark slik som f.eks. Tusenfryd, hvor det bare handler om action og barna og de feteste vertigo-opplevelsene og dyr junkfood på identiske restauranter. Jeg som ikke er såå opptatt av karuseller storkoste meg likevel. Tivoli har en hekset stemning som alene er verdt inngangsbilletten. Med planter og blomster, lys og lykter, vann og svingete stier kan man lure seg unna og sitte på en benk under en sørgepil og se på karpene i vannet. Man kan handle glitrende trommegutter med flosshatt til å henge på juletreet, eller man kan kjøpe bringebæriskrem med vingummibjørner inni og angre på at man ikke valgte minimarshmallows også.

Denne dagen i tivoli ble en av de beste i hele mitt liv. Og hvorfor, det får dere snart vite;)

7 responses to “Magisk

  1. anantharika

    haha, «og jeg er ikke gravid» :p søta🙂 københavn er en nydelig by, har lyst til å prøve å bo der en gang🙂

  2. Gratulerer med frieriet?! Tenker det er det, det går på!😀

  3. plingelinns

    Har aldri vært på Tivoli, men ser absolutt ut som et sted jeg kunne tenke meg å dra til!

    også så fin kjole du hadde i pil og bue bildet!

  4. Så fint at du blogger igjen! Koselig å lese om tivoli-eventyret ditt.

  5. sitrondrops

    huh? Jeg er ikke det, altså! Men det er det flere som har trodd i det siste- så jeg ville unngå at noen av leserne her trodde det. Jeg er nok bare tjukk:D

  6. sitrondrops

    hehe, det stemmer:) takk!

  7. sitrondrops

    takk! Jeg fikk den av Walter, det er en Odd Molly-kjole:)

Legg igjen en kommentar

