Verdens enkleste og kanskje beste fiskesuppe

Jeg vet at mange synes bare ordet «fiskesuppe» er litt ekkelt, men altså. Denne suppen er så enkel og så god at den fortjener å lages minst en gang av alle. Tror litt av årsaken til at den er så digg er at det er så enkle,rene smaker. Og den er jo finfin for meg og Walter, som ikke liker skalldyr.

Nok til 4: (3 veldig sultne) (jeg og Walter lager så mye, og da har vi til 2 måltider)

Du trenger;

2 buljongterninger

3 poteter (evt. 4 små)

4 gulerøtter

1 kartong matfløte

1 svær purre, evt. 2 litt mindre (masse purre gjør ingenting, det er bare godt)

Fisk etter behag. Jeg pleier å ha minst 400 gram oppi, gjerne mer. Men har jeg ikke så mye, tar jeg heller litt ekstra gulerot og potet.

Har man lite penger den dagen, kan man kjøpe en sånn blokk med fryst torsk. Eller man kan kjøpe fileter. Jeg pleier uansett å bruke frossen fisk, siden dette er en hverdagssuppe . Men man kan selvfølgelig ha den fisken man vil. Laks, eller steinbit eller kveite for eksempel.

8 dl vann has i en kasserolle, med 2 buljonterninger.(og der ser man fine kjolen i kasserollespeilbildet)

3-4 poteter kuttes i terninger. Helst kokefaste, hvis du har valget:)

3-4 gulerøtter skrelles og skjæres i skiver.

Poteter og gulerøtter has oppi den kokende kraften. De skal putre i 4-5 minutter før purren og fisken tilsettes.

purren skjæres i skiver/ringer, og så kan du selv velge hvor store fiskestykker du vil ha. Av og til liker jeg svære stykker, som her.

Skru ned varmen når fisken kommer oppi, for den skal ikke koke. Da løsner den og blir til masse små strimler, og det er ikke kjekt. Jeg bruker litt skjønn her, men pleier å la fisken trekke i simrende suppe rundt 10 minutter. Bruker du fersk fisk må du vente til potet og gulrot nesten er ferdig, og trekke fisken bare noen minutter. Jeg pleier å fiske ut en potet og en gulerot og smake om de er ferdige, og så tar jeg ut et fiskestykke og sjekker at det er gjennomtrukket og rykende varmt.

Jeg har ca halvparten av fløten i når fisken begynner å nærme seg ferdigtrekt. Og så varmer jeg opp suppen til kokepunktet, og så har jeg i siste halvdel rett før servering. Men man kan selvfølgelig bare helle alt oppi og så sette gryten på bordet. Jeg liker bare å være littegrann forsiktig med fløte og varme, selv om det nesten alltid går bra med matfløte.

Massemasse nykvernet pepper tilsettes både underveis i lagingen og like før servering. Og så er det godt både med en skive grovbrød eller  nystekt baguette til. Sett på litt Thelonius Monk, tenn litt telys og slurp i deg:)

***

Jeg lagde denne suppen i en svær 50-årsdag, og ingen trodde på meg da jeg sa den var kjempeenkel og lage. Og at det egentlig var oppskriften som står bakpå buljongpakken. For det er nemlig den samme😀

10 responses to “Verdens enkleste og kanskje beste fiskesuppe

  1. Ser veldig godt ut!😀

  2. plingelinns

    Hvis det ikke var bestemt at jeg skulle lage fiskegrateng til vennina mi idag (hun har faktisk sagt at hvis hun bare kunne spise en ting til middag for resten av livet, hadde det vært min fiskegrateng🙂 ) så hadde jeg nok prøvd meg på denne her!

    Mamma lager også veldig god fiskesuppe, med saffran i.

  3. Må prøves en dag:) Så kjempe god ut!

  4. Oh! Det er så få retter som ikke er mamma-mat jeg kommer på som man kan bruke torsk i (og jeg tør som regel ikke begi meg ut på mamma-mat), men dette ser jo ut som noe selv jeg ikke klarer å ødelegge.😉 Må prøves når jeg kommer hjem fra ferie, da er jeg nok drittlei fet og tung mat og veldig klar for noe lett og sunt.🙂

  5. ah, så meget god ut, will try it!

  6. sitrondrops

    En slager her i huset, hvertfall:)

  7. Hei! Ville bare si takk for oppskrifta, den var så enkel at til og med jeg kunne klare det (selv om jeg ikke klarte å få rundstykkene til å være ferdigstekt samtidig som suppa, da:P), og veldig god.🙂

  8. Dette har blitt go-to-fiskesuppen her altså! Aldri fiskesuppe-pose igjen!😀

  9. Hei,
    takket være deg så har jeg nå laget fiskesuppe fra grunnen av for første gang, noe jeg aldri trodde jeg skulle tørre å begi meg utpå. Men med din fine bildeforklaring og koselig bloggpost gikk det som en drøm og suppen var bare kjempegod😀 Denne skal jeg lage flere ganger :O) Har nettopp kost meg med en dobbel porsjon og hørt fortsatt Thelonius Monk fra anlegget🙂 Tusen takk og ha en vidunderlig helg! Hilsen fra meg og pus, som har fått fisk på fatet og er så fornøyd som en pus kan bli akkurat nå ^..^

  10. Christine

    Hei! Jeg prøvde denne oppskriften i dag for meg og moren min. Vi synes begge dette var en kjempegod oppskrift. Jeg, personlig, kunne spist dobbelt porsjon enn hva jeg vanligvis spiser. Det jeg likte best var at det er en oppskrift som du lett kan lage i hverdagen.
    Denne oppskriften synes jeg alle burde prøve!😀

Legg igjen en kommentar

