Høst

Denne tiden på året, da sommer går over til høst, den er en skatt.

Det føles som å konstant suge på kaneldrops,

jeg kroer meg instinktivt av fryd når jeg ser at luer og votter og skjerf i sesongens farger havner i hyllene.Oransje,sennepsgult, kastanjebrun, mosegrønn, plommerød.

Jeg får lyst til å kvesse alle blyantene mine(verdens beste lyd kanskje) og farge håret i røde toner. Kjenner smaken av kantarell i kinnene og duften av fersk bakst i neseborene. Jeg vil lage all mat helt fra bunn av,kraft og sjy og essens og oljer og buljong, og mens jeg visper sausen danser jeg på stedet hvil til Keith Jarret mens blader drysser ned fra trærne utenfor. Slik ser høsten ut i hodet mitt.

Tidlighøsten er den tiden på året hvor jeg er mest optimistisk. Jeg tror at jeg klarer alt jeg vil, jeg klukker av latter inni meg ved tanken på alle utfordringer jeg skal klare. Jeg finner frem tykke strømpebukser og pynter luene mine med ulike brosjer og smykkestener.

Når det regner jubler jeg litt inni meg fordi jeg kan være inne med pledd og kakao og vafler.

Jeg skriver litt ekstra pent i alle de nye notatbøkene. Jeg har lyst til å lære meg å lage syltetøy.

3 responses to “Høst

  1. Syltetøy har jeg også lyst til å lære meg lage, vurderer å prøve på Bjørnebærs syltetøy i høst, men er litt redd jeg får laga for mye og ikke klarer å bli kvitt alt – spiser tross alt ikke syltetøy så ofte :p

  2. For et deilig innlegg! 😀 jeg fant akkurat en god oppskrift på en høstrett på dagbladet.no.. pasta med kantarell og masse annet snadder.. Kanskje jeg skal lage det en dag mens jeg har Keith Jarrett’s Köln-konsert på full guffe.

  3. Kjøttsuppe. Og pannekaker med hjemmelaget syltetøy. Kjøttsuppe er forresten superenkelt å lage, særlig om du jukser litt å tar avskjær av fenalår (selges for en rimelig penge på rema1000) og lar det koke til kraft.

Legg igjen en kommentar

