Bien bar

Her er jeg igjen. Jeg, som skulle gjøre masse gode ting(som å blogge mer) og ha masse kvalitetstid med meg selv og alt jeg liker, jeg måtte innse at det å være sykemeldt ikke nødvendigvis betyr at man har masse tid til overs. For det krever sin kvinne å bli frisk også, faktisk. Nemlig. Men nå er jeg på god vei. Og har så smått begynt å klare å gjøre litt gode ting innimellom.

Som å treffe bokklubbjentene på Bien bar på Danmarks plass den aller første høstkvelden.(Og ja, Danmarks plass skal skrives i to ord). Bien bar var tidligere Bien Apotek, som ble etablert i 1939. Bygget er fredet og har beholdt sitt funksjonalistiske interiør, og er eneste butikkinteriør i denne stilarten som er fredet i Norge. Nå er stedet gjort om til bar og kafe og restaurant. Jeg elsker de finfine apotekerdiskene/hyllene med tusen små skuffer, hver med en etikett og kanskje en og annen nøkkel.

Dette bildet lånte jeg fra Wikimedia Commons, og hvis du klikker på det kommer du til kilden.
Slik ser det altså ut i dagslys, bare at det er litt mer palmer og sånn der nå.

Men ja. Bien har veldig god mat. Jeg spiste spaghetti bolognese, de andre spiste Bien spesial, som er Biens egen pølseoppskrift laget hos den berømte slakteren borti gaten, på en seng av linser og mye annet godt. Og noen spiste italiensk bønnesuppe og noen spiste schnitzel. Og vi hadde vin og brus og sjokolade.

(og så må jeg beklage at bildene har masse støy på seg, for jeg lånte Walters kamera og det kan jeg ikke helt med)

Åshild og Siv hadde seg en toddy/spesialdrikk/forkjølelsesmedisin/kjært barn har mange navn. Men stikkord er honning, varmt vann, kanelstang, ferskpresset appelsin, brunt sukker og rom.

Neste bok i boklubben er Glitterfitter, som jeg gleder meg ekstra mye til å lese. To fantastiske jenter jeg kjenner, Veslemøy og Charlotte, har nemlig skrevet bidrag i den, og de er begge så flotte og kloke og inspirerende mennesker. Du kan og bør bestille boken, for eksempel her.

Marie er litteraturviteren blant oss. Kjekt med en ekspert på laget!

Her ser Nadina gjennom programmet til Ekko-festivalen, og vi diskuterer søte artister. Og i bakgrunnen kommer Anna.

Hei Anna!

Vakre Gunhild.

En brillefin kveld med bra damer og god mat.

Da vi gikk hjem, var det så god høstkveldstemning at ingen syns det gjorde noe å gå en omvei hjem gjennom Nygårdsparken.

7 responses to “Bien bar

  1. Kjempe fine bilder🙂 Veldig «varme»😀

  2. Det er jo den flotteste kaféen jeg har sett noengang! Misunnelig!!

    Skal anbefale den til alle jeg vet som ennå bor i Bergen.

  3. Herlig å høre fra deg igjen🙂

  4. oh, blogglisten din var herlig!🙂 fikk jeg noen tips!

  5. Fin blogg, jag har lagt till den på Bloglovin nu, jag hoppas du vill lägga till mig också. jag kommer att komma tillbaka många gånger.😉
    Om du har lust… Var med i nomi­ne­rin­gen till vec­kans blogg hos mig… http://jonashsvensson.se/2009/10/03/tavling-veckans-blogg/
    Ha det gott!!😉

  6. Hallo i luken. Her sitter jeg og surfer og leser, og så kommer jeg over denne bloggen med jenter jeg kjenner som skal lese Glitterfitter. Det gjør meg glad. Fine bilder. Nå savner jeg Bergen.

  7. sitrondrops

    Så stas, at selveste redaktøren av månedens bok leser innlegget mitt! Det var en fiffig meddelelse å starte det etterfølgende bokklubbmøte med.

Legg igjen en kommentar

