Alice i eventyrland

Alice i eventyrland har alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt. Da jeg var liten, elsket jeg Disneys versjon og så den om og om igjen. Jeg husker pappen leste boken for meg, og lo av at et kapittel het «de galne har det godt». Eller kanskje han lo av det som sto i kapittelet. Jeg er ikke sikker. Jeg var antagelig godt på vei inn i søvnen.

I dag synes jeg egentlig det er litt rart at jeg ikke ble skremt av fortellingen som barn. Det er jo en  ganske så absurd fortelling. I dag, i voksen alder, er det nemlig lite som skremmer meg mer enn følelsen av å ikke forstå hva som skjer og hvorfor. Jeg er blitt bortskjemt med narrativ sammenheng. Alt skjer i årsak-sammenheng-mønster, alt kan forklares og analyseres etter en bestemt, vant mal.

Filmer som f.eks. Inland Empire blir som å oppleve mareritt i våken tilstand for meg. Hvis noen sender en rar tekstmelding til meg som jeg ikke forstår sammenhengen av, grøsser jeg. Har jeg slettet en scene fra hodet mitt? Burde jeg skjønt hva denne personen mener med denne tekstmeldingen? Tenk å snakke til noen, uten å bli enset, hørt eller sett, grøss. At de rare fuglene med flosshatt ikke bryr seg om at du har tusen spørsmål og nettopp ble skylt i land fra en tåresjø, og fortsetter å danse rundt bålet og synge og drar deg med i dansen.

Men som barn var jeg befriende åpen for å bare ta inn handlingen, uten å tenke over hvorfor, bare nyte ordene, bildene, lyden. Larven som røyker vannpipe og blåser ut røykbokstaver mens han snakker, var morsom og ble til en nydelig sommerfugl da jeg var seks år. I dag er han skummel og mystisk og irriterende.

Nevertheless: Jeg elsker fortellingen og universet rundt Alice og hennes eventyrland. Jeg venter med skrekkblandet fryd på Tim Burtons tolkning. Han er en av mine favorittregissører (hva estetikk angår hvertfall) og har antagelig grepet fatt i og understreket den burleske, galskapspregede og absurde delen av historien. mhm.

I mellomtiden får dere noen bilder av Robert Sabudas popup-bok.

2 responses to “Alice i eventyrland

  1. anantharika

    nydelig🙂 gleder meg også til filmen!

  2. sitrondrops

    Jepp, kan jo ikke bli annet enn gull med Burton-Depp- kombo🙂

Legg igjen en kommentar

