Grov fornøyelse

Jeg er blitt pai-frelst.

Denne paien er grov, full av smak og sunn som fy. Del den i åtte stykker, så har hvert stykke omlag 200 kalorier- for oss som bryr oss om slikt.

Denne varianten er vegetar og høstinspirert med rotgrønnsaker, men klart at man kan putte i det man vil- brokkoli, skinke eller kylling kan tilsettes med hell. En herlig variant jeg har laget tidligere er med røde linser, spinat, hvitløk og fetaost.

Men her får dere altså en riktig høstpai, perfekt for både sene middager på forblåste kvelder, eller som kald restemat i lunsjboksen dagen etter.

Bunn:

125 gram hvetemel

75 gram sammalt hvetemel

75 gram cottage cheese

50 gram flytende margarin

1-2 ss vann

Fyll:

200 gram kålrabi

200 gram gulrot

150 gram søtpotet

50 gram sellerirot

2 vårløk

en bunt persille

1 løk

2 tomater

2 egg

1 dl buljong (eller, som jeg pleier å gjøre: en buljongterning+ 1 dl vann:p)

50 gram lettere norvegia eller jarlsberg

start med å blande paideigen. Dette er faktisk aller aller enklest å gjøre for hånd, bare pass på å skrubbe puselankene godt på forhånd.

Dekk deigen med plass og sett den i kjøleskapet en halvtime mens du begynner å gjøre klar grønnsakene.

Skjær opp kålrot i terninger eller strimler.

Skrell gulrøttene og kutt i småbiter.

Jeg tror sellerirot må være verdens styggeste grønnsak- før den er skrelt, vel å merke. Den ser ut som en sånn hylende planterot fra Harry Potter eller noe sånt. Men inni er den hvit og fin, og den smaker veldig godt! Ca nå kan du sette ovnen på 200 grader.

Så var det egentlig tid for søtpotet. Nå viste det seg at jeg hadde ødelagt min søtpotet ved å ha den i kjøleskapet(noe den ikke tåler) så i stedet ble det ekstra sellerirot.

…og løken i halvringer…(jeg er veldig glad i løk, så jeg hadde i to. Eller tre. )

Oppi pannen med det! Her skal det surre og godgjøre seg. Ta ut paibunndeigen, og trykk den ut i en paiform eller springbunn.

 

Prikk bunnen med en gaffel og forstek i 10-15 minutter på 200 grader.

Har du tid til overs nå, er det bare å raspe osten slik at den er klar!

Siden jeg ikke hadde søtpotet likevel, tilsatte jeg litt brokkoli og paprika mot slutten. Plutselig fant jeg ut at jeg manglet vårløk og persille også, så da ble det en ekstra løk istedet. Men vårløk og persille skal altså egentlig oppi nå, like før fyllet skal på paibunnen. I tillegg en dl buljong/en terning+1dl vann. Og masse masse krydder! Her er det brukt svart pepper og sånn «chili explosion»-kvern. Skru av stekeplaten.

Ta ut paibunnen når den er ferdig. Pisk eggene og rør dem inn i grønnsakene før du heller det hele over på bunnen i formen.

Dekk toppen med tomatskiver….

…og strø på 50 gram ost!

Inn i ovnen, 30 minutter på 200 grader….

Og voilá!

ta av ringen, del i åtte stykker og server med en frisk salat.

Litt jobbig å lage første gangen, men på gang nummer to og tre kommer både flyten og tempoet seg:) Sunt og godt!

 

 

 

15 responses to “Grov fornøyelse

  1. Nam! Det må prøves!

  2. Den så veldig god ut😀 Skal absolutt prøves!

  3. Nam, så ekstremt godt ut! For hvert innlegg jeg leser av bloggen din, blir jeg mer og mer hekta! Du får meg gjennom strevsom bachelor-skriving og eksamenslesing!

  4. Den så rett og slett fantastisk ut! Skal prøve meg på pai en av dagene🙂

  5. Det så utrolig godt ut! Tror jeg må prøve meg på den:-)

  6. Nam nam!! denne skal jeg absolutt teste ut! leter alltid etter nye, sunne middagstips :O)

  7. sitrondrops

    Så bra!
    Jeg går jo på Grete Roede-kurs, så her kommer det nok bare sunne middagsoppskrifter fremover:)

  8. sitrondrops

    Gjør det! Og ikke mist motet av at det er litt mye knot første gang, det går smidigere for hver gang man lager den:)

  9. sitrondrops

    Det holder jeg med deg i! Det er jo så godt, og egentlig helt genial restemat! Bare å hive oppi det man har i kjøleskapet, enten det er tacorester eller gryterett:)

  10. sitrondrops

    Hihi, så kjekt å høre! Håper ikke jeg distraherer deg bort fra skolefokus da😉 Alltid kjekt med nye lesere!

  11. sitrondrops

    Ja, prøv i vei! dette fyllet er litt sånn..jobbig, mye skrelling og kutting, men man kan jo ha allslags godt oppi da:)

  12. sitrondrops

    Bare å begynne å glede seg med en gang:) Og man kan jo bare ta de grønnsakene en liker best oppi, hvis man ikke gidder å lete etter søtpotet i butikken f.eks.🙂 For ikke å snakke om kylling, eller skinke… eller bacon for dem som ikke er på diett;)

  13. Veldig skeptisk til alt som er grovt, men dette så veldig snasent ut. Matblogging med bilder er det beste som finnes!

    Får sende en liten takk til Rølerbloggen som jeg fant deg via, Sitrondrops i RSS-leser kan umulig være feil.

  14. Diana Jakobsen

    Hei!
    Tusen takk for ei nyyyydelig oppskrift. Kjempe artig med bilder til matlagingen😉

  15. Suuuuper. Denne var god, veldig god! Pai er gøy. Hadde ikke trodd det var så «enkelt». Tok litt tid, men det var verdt å ta utfordringen : ) Neste gang går det raskere … Tusen takk for maten!

Legg igjen en kommentar

