Aftenluksus

Dere kommer til å sende Sitrondrops en takknemlig tanke når dere setter tennene i deres første kesampannekake. Tenk at det finnes en oppskrift på tykke, luftige pannekaker som attpåtil er sunn. (sunn, i kalorifattig forstand that is.)

Av og til får jeg et nesten uimotståelig sug etter noe søtt om kvelden. Særlig når det er høst og mørkt ute. Og sånn til hverdags synes jeg det er greit å prøve å unngå å lage ting med mengder av smør og fløte og sukker i. Hvertfall nu, som jeg planlegger å kunne kjøpe brudekjolen i en størrelse mindre:)

Disse pannekakene/lappene/plettene består nesten bare av mager kesam og egg, men det skulle man ikke tro utifra smaken! Hvorfor pøse på med sukker og smør når det ikke trengs?

Denne oppskriften smeller du sammen på fem minutter, det er null problem å blande sammen for hånd, så man trenger ikke slepe ut kjøkkenmaskinbeist eller noe. Det blir 12 små pannekaker, og hver har ca 55 kalorier. Med en teskje lettsyltetøy blir det 65:)

Du trenger:

1 beger mager kesam(1% fett)

2 egg

1 dl. hvetemel

2 ss. sukker

2 ts.bakepulver

2 ts. vaniljesukker

 

Bland sammen alt i en bolle.

Egentlig skal det være en lime med i denne oppskriften også. Både skall og saft skal oppi. Det er bare det at jeg er ikke så fancy at jeg har lime liggende rundt i skapene sånn helt uten videre.

Pass på varmen! Siden de ikke har noe fett eller smør eller olje i seg svir de seg lett.

På grunn av lettsviende kesampannekaker må furtende puser som skulle hatt kveldsmat for lenge siden må pent vente på tur. Ikke særlig populært. Kommuniseres ved å vende ryggen demonstrativt til, legge ørene bakover og ignorere ethvert forsøk på trøstesnakking eller smisk.

Jeg tror jeg bruker totalt et kvarter på å trylle frem disse plettene.

De inntas i divapositur, fortrinnsvis i sjeselong- men sofa eller godstol duger også.

Ullsokker, nyvasket pysj og f.eks. Väksthus i høyttalerne er anbefalt tilbehør.

3 responses to “Aftenluksus

  1. Åh, det så utrooolig godt ut! Takk for oppskrift, denne skal testes!🙂

  2. Mmmm, gleder meg til å prøve ut disse.

  3. hei! og takk for oppskrift! det så veldig godt ut og skal absolutt prøves! men det jeg lurte på var om du vet om hvetemelet kan erstattes med noe annet?🙂

Legg igjen en kommentar

