Sigaretter

Å.herre.min.hatt. som jeg savner å røyke. Etter en høst med to sesonger MadMen, filmer om Coco Chanel og hjertelige gjensyn med blant annet Mia i Pulp Fiction og Carrie Bradshaw fra Sex and the city har jeg bare lyst til å iføre meg en herrepyjamas i silke og kokett fiske frem en hvit sigarett,elegant henslengt blant edderdunputer med trekk av egyptisk bomull.

(og hvis du er midt i en røykeslutt bør du kanskje slutte å lese nu.)

Jeg klarer ikke å tenke fornuftig og å være takknemlig for at jeg ikke røyker lenger. Jeg savner det massemasse samme hvor farlig og usunt det er.

Jeg drømmer om å lukke leppene rundt det smale, hvite filteret(for helt hvite sigaretter er litt mer delikat enn det selvbruningsfargede filteret man finner på prince og petterøes,nemlig), inhalere en sky av røyk, og så sakte puste ut et slør av hvit, parfymeduftende tåke… Jada. Det er slik jeg tenker. Ikke kjeft på meg. Jeg kommer ikke til å begynne igjen, men det må da være lov å drømme?

Plutselig er det å røyke blitt noe herlig dekadent. En aktivitet som signaliserer at man setter nytelse over funksjonalitet. Noe som betyr at man gir etter for fristelser på en…tja, fandenivoldsk og småsexy måte. Plutselig får jeg lyst til å skrive røke istedet for å røyke, plutselig har jeg penslet et lag glitterlakk over hele tyvepakken.

Det er bare det at jeg for det første blir spyferdig og svimmel etter det minste lille trekk. Jeg kan ikke røyke samme hvor mye jeg prøver. Det er som om kroppen min skjønner at de mange gifter og syrer og gudvethva ikke er bra for meg. At man på lang sikt kan dø av det -og derfor bør ligge unna.

For tro meg; jeg har prøvd. Pakken med 18 hvite kents ligger fortsatt i skuffen. «Så heldig du er», sier alle mine røkende venninner og jekker blå ringer opp mot himlingen. De prøver alle å slutte.

Den lekende sigaretten mellom fingertuppene er ikke så lekker og elegant lenger når den befinner seg mellom mine nedbitte stumper. Jeg er forøvrig ikke særlig tøff i pyjamas. Etter å nettopp ha begynt å trene igjen etter 10 års sofasitting har jeg dessuten begynt å tilegne meg en sårt etterlengtet kondisjon jeg nekter å gi fra meg noensinne. Dessuten er røykeslutten et høyst nødvendig shoppingalibi de gangene jeg har tatt meg vann over hodet og desperat trenger å rettferdiggjøre kjolekjøp for meg selv.

Jeg røkte i ti år(!) og sluttet for fire år siden.

Og jeg har ikke noe sluttpoeng å komme med. Jeg måtte bare skrive ut min sigarettfiksering i håp om at den skal slutte å hjemsøke meg. Og kanskje innse at jeg er heldig, som tross alt ikke er i fysisk stand til å røyke samme hvor mye jeg vil.

3 responses to “Sigaretter

  1. oioioi, det så kjempefristende ut!!!

    er nok i samme kategori som deg, røyken i seg selv er FRISTENDE og en god unnskyldning til pause og kos, men den er ikke god!

    er over to år siden jeg sluttet, og skal ikke starte på igjen, men kosen rundt røyken savner jeg STORT til tider!

  2. Hei, jeg er en kollega av din kusine Siv, og hun viste meg innlegget om røking – gjerne i silkepyjamas, med lange munnstykker. Joda, sluttet for 4 år siden etter guhjelpemeg tusenvis av sigaretter i 20 år. vi får bare si at vi kan starte igjen som pensjonister, det skal jeg!

  3. sitrondrops

    Ingaplinga: ja, følelsen man får av å unne seg en sigarett til,som en pause fra det man holder på med eller som et appendiks til en allerede herlig samtale. For eksempel.

    Nina: Hei, så hyggelig at Siv viser meg frem til andre:) Men for et fantastisk forslag, å starte når man er i sitt livs vinter- det er jo som man vet årstiden for innekos med pledd og varme kopper. Og hva passer vel bedre enn å toppe det med en deilig sigarett! Jeg slenger meg på den, uten tvil.

Legg igjen en kommentar

