Hva skal til for å bli en bloggstjerne?

Det er mye skriverier om «Norges bloggstjerne»  Voe i mediene om dagen. Både tv2, dagbladet, vg og en rekke andre aviser har skrevet om denne 14 år gamle jenten fra Hønefoss i anledning at hun skal forelese for studenter ved Høgskolen i Lillehammer om hva som gjør bloggen hennes så populær. Jeg er spent på å høre hva hun selv mener. Jeg har nemlig inntrykk av at det er stor grad av tilfeldighet og en god dose forgjengelighet rundt det å bli en populær blogger i Norge.

For bare et halvt år siden var det Ida Wulff som var bloggstjernen i Norge, i dag er det en 14-åring fra Hønefoss(hun havnet på 1.plass 15. august). Men hvor lenge kommer hun til å være det? Og hvem overtar tronen etter henne?

Universelle suksesskriterier

Mediene bruker som regel bare ett kriterie når de skal kåre landets superbloggstjerne:nemlig om du ligger på 1. plass på blogg.nos toppliste. Førsteplassen innehas av den bloggen med flest lesere (unike ip-adresser). Fair enough, da er det hvertfall enkelt å differensiere og måle. Man kan ikke krangle på det.

Men blogg-Norge består av ganske mange flere blogger enn dem på blogg.no. Man kunne for eksempel basert stjernetittel-tildelingen på ting som reklameinntekter, antall kommentarer eller meningsundersøkelser på hvilket innhold som likes best,også. Og ulike bloggere har ulike suksesskriterier. I den store rosablogg-debatten i kjølvannet av bloggcamp kom det for eksempel frem at en del av de selverklært seriøse bloggerne at de heller ville bli lest av «de riktige» menneskene, enn av mange mennesker. For å nevne et eksempel.

Oppskriften

Men hva skal til for å havne på førsteplass på blogg.no, dvs. få flest lesere? Eller, enda åpnere: hva skal til for å havne på en av topplistens 25 plasser i det hele tatt?

Det som for meg fremstår som åpenbart, er at det  i stor grad virker tilfeldig hvilke blogger som faktisk havner på topplisten hos blogg.no. Og har du først havnet på topplisten, er det i seg selv en klikkgenerator, og antagelig selvforsterkende. Mange av leserne er som meg, dvs. at vi skummer de som ligger i toppsjiktet, uavhengig om de er der fordi de har en populær konkurranse gående, eller fordi det har blitt skrevet en nettsak om dem på vg.no. Eller fordi det er en bra blogg.

En titt på ukens toppliste

Så. Er topplisten på blogg.no egentlig en rangering av de _beste_ bloggene? Det tror jeg ikke:

En blogger (håper jeg fant riktig blogg nå, den forsvant så fort fra topplisten igjen) havnet der fordi hun har en attraktiv konkurranse hvor man kan vinne en såkalt onepiece(sånne teletubby-sparkebukser for voksne). Blogg.no-leserne er galne etter one-piecer. Lodder du ut en, er du nesten garantert toppliste-plass. Da Voe ga bort en onepiece til en jente som mistet faren sin rett før jul istedet for å trekke en vinner blant leserne, gikk leserne  bananas i kommentarfeltet fordi de mente det var fullstendig urettferdig.

En blogger fløy inn på femte plass i går fordi Voe linket til bloggen hennes i et innlegg (Voe syns hun hadde så fin sangstemme).

Victoria ble omtalt i en puppeartikkel på vg.no og føk oppover. Nå er hun ute av topp 25 igjen.

Lars Tangen provoserer (16 år gammel homse som blogger om sminke, solarium og slanking) og lyger( sitat fra artikkel i Aftenposten: «Det meste av det jeg skriver, er sant, men jeg forbedrer og raffinerer litt. En gang tok jeg på meg en bukse fra H&M og skrev at den var fra Gucci. Folk elsker å lese om noen som er bedre enn dem. Det er jo ikke jeg, men jeg later som.«) og photoshopper seg gjennom fiksede skandaler. Et av stuntene han dro var å late som om han og en kompis ved navn Glenn skulle/hadde giftet seg. Intensjonen? Å få Glenn inn på topplisten (det virket – midlertidig).

Heidi Alexandra lagde en youtubevideo om fattige barn i afrika som var så drøy at den spredde seg som en vind blant vantro seere, og havnet blant annet på radio.  I ettertid har hun beholdt denne tonen. Jeg er ganske sikker på at hun faker meningene sine. Hun har antagelig oppdaget at hun får flere lesere ved å provosere gjennom å gjøre seg uintelligent, enn å kjempe side om side med de andre rosabloggerne.

Fotballfrue er forlovet med en semikjent fotballstjerne som kalte Beyonce overvektig. Dermed ble det nyhetssaker om det i diverse nettaviser, noe som generer en god del klikk. Usikker på hvor hun lå før denne saken kom frem, men det var først da undertegnede la merke til den hvertfall, og jeg surfer gjennom topplisten relativt ofte.

Marius var også innom topplisten etter at Julia linket til ham i et innlegg og utnevnte ham til Norges mest ufordragelige blogg. Han var altså innom i noen dager, før han sank ned igjen.

Hvorfor Voe?

Når Voe skal forklare studenter hva hun gjør for å være så populær; tar hun med i betraktningen at hun gikk opp til 1.plass samtidig med at Ida Wulff forlot blogg.no etter en konflikt? (litt forbehold her; mener å huske at det skjedde noenlunde samtidig hvertfall). Vet hun at alle leserne liker bloggen? Eller er noen av dem innom av ren nysgjerrighet fordi det skrives så mye om denne «Norges mest leste blogger»andre steder? Og har det egentlig noe å si om man liker en blogg eller ikke,hvis det kun er besøk som telles?

For ordens skyld: jeg synes Voe har en helt grei blogg. Hun er jo veldig pen, tar gode bilder som virker ekte, befriende frie for andenebb og trutmunn og med gode, ekte smil(mangelvare forøvrig på blogg.no!). Det er tydelig at mange (hele familien er involvert) legger ned mye arbeid i den. Men hun har ingen brodd, hun er ikke spesielt morsom eller reflektert, hun kler seg i forutsigbare antrekk fra Gina Tricot og Vila- hun er rett og slett litt kjedelig etter min mening(men nå er ikke jeg i målgruppen heller).

Hva sier egentlig topplisten?

Forenklet : antall klikk eller antall lesere- eller plassering på blogg.nos toppliste- korresponderer ikke nødvendigvis med kvaliteten på innholdet i bloggen. Selv om bloggen du klikker deg inn på ligger blant topp 5, betyr altså ikke det at du er garantert å komme inn på en velskrevet, reflektert eller inspirerende side.

Det er hvertfall mine tanker rundt dette. Blogg.nos toppbloggere er nok ikke helt enige med meg.

Julia sier det motsatte i et ferskt innlegg adressert til alle som mailer henne og ber om å bli linket til:

Om dere vil på topplisten, er ikke løsningen å sende mail til alle på topp 10 i håp om å bli linket. Om dere i såfall er så heldige, ligger dere på topplisten ett par dager før dere detter ned igjen. Nettopp fordi dere kanskje bruker all tiden dere kunne brukt på god blogging, til å stresse dere til mange lesere.

Jeg vet det virker utrolig kult å ligge på topplisten, og om man har et dødelig ønske om å komme opp så jobb med bloggene! Skriv gode tekster, ta mange bilder og gi litt ekstra av dere selv. Ikke prøv å få noen til å linke dere med det første, slike lesertall dere får da går som regel vekk etter ett par dager.. Jeg er ikke verdens beste blogger,langt ifra, men jeg ligger ikke her fordi noen linket med opp. Det er ren jobbing, og noen av dere finner det tydeligvis interessant å lese om det nokså merkelige livet mitt.

Og jeg tror nok hun har delvis rett også, slett ikke alle topplistebloggene er havnet der etter tilfeldigheter. Men, det er umulig å se ved et enkelt øyekast på topplisten. Kun dersom man går inn flere ganger over lengre tid, vil man kunne danne seg et inntrykk over hvem som er der mer eller mindre fast, og hvem som er døgnfluer.

Det finnes dessuten mange gode blogger på blogg.no med samme tematikk og sjanger som de på topplisten, som aldri har vært i nærheten av forsiden på blogg.no engang. Men, plutselig en dag linkes de kanskje til av en av stjernene, og hvem sin tur er det da til å rase ned? Det vet man jo aldri. Etter å ha hengt inne på blogg.no i over ett år har jeg hvertfall ikke klart å fange opp noen forutsigbarhet her, ingen tendenser eller identifiserbare egenskaper som kan si noe om hvem som er nestemann ut- eller opp. Man trenger ikke være en god skribent, en god fotograf eller pen for den saks skyld, for å klatre til topps. Og selv om man skulle ha noen av disse kvalitetene er det ingen forsikring mot å forsvinne.

Verdifull tekst

Jeg må forøvrig få understreke til at jeg på ingen måte mener å rakke ned på blogg.nos topplisteblogger eller de såkalte rosabloggerne. Jeg mener blogg.no gir oss en verdifullt og viktig innsikt i hva unge mennesker i Norge i dag er opptatt av. Jeg har stått opp for å forsvare rosabloggerne mang en gang (i ensom motvind, sukk).

Jeg har i lang tid pleid å følge med på blogg.no. og surfer regelmessig gjennom topplisten av ren nysgjerrighet. Jeg synes det er interessant å se hvilke verdier dagens unge mennesker har; hva som skaper identiteten deres, hvilke egenskaper de velger å vise når de er «on stage». Blogg.no er en god kilde til kunnskap om deler av samfunnet vårt.

18 responses to “Hva skal til for å bli en bloggstjerne?

  1. Jeg har blogget i snart et år nå… og visste ikke at det fantes noe som het blogglisten før for litt siden. Jaja…

  2. Interessante tanker, Marianne! Jeg har også fundert på hva som gjør en blogg populær. Så populær at bloggeieren kan leve av inntektene. Neste spørsmål blir for meg da når man så får en topp 10-blogg, er det fortsatt gøy å blogge? Eller blir det et evig strev for å holde seg på topp isteden? Det er mye dritt som følger med det å være populær, og selv om det sikkert er stas å få masse oppmerksomhet og gratisprodukter og reklameinntekter, så blir bloggen da på ett vis en jobb.

    Jeg vil hvertfall mye heller ha en blogg med en mindre, men fast lesergruppe som faktisk LIKER bloggen min. Og jeg vil blogge når jeg faktisk har noe å blogge om, ikke bare fordi jeg «må» klemme ut tre innlegg hver dag for å holde lesertallene oppe.

  3. Problemet ligger vel i at det er så utrolig mange unge bloggere der ute, og de er ikke interessert i å lese dype innlegg som handler om virkelige temaer. For min del er ikke antallet lesere det viktigste, men at jeg føler meg hjemme i min egen blogg. Bloggen er mitt fristed, et sted jeg kan være en annen enn den jeg er til vanlig. Et sted der jeg kan være dypere, sutrete, lettere etc uten at jeg må rette meg etter andre. Og liker folk det er det supert🙂 JEg digger at noen gidder å lese bloggen min!

  4. Siden det så absolutt er nødvendig med topplister, populæritet er visst noe som er veldig viktig for mange mennesker, så syns jeg heller at de kunne delt opp topplistene i emnetemaer.

    La rosabloggerne slåss om sin plass på toppen. Jeg vil heller ha en toppliste med blogger som inneholder kvalitet ikke kvantitet.

    Mennesker som ikke trenger å vise trynet sitt eller «dagens antrekk» for å få frem sine meninger. Mennesker som har sterke meninger og innlegg som får deg til å tenke (og ikke på hvor du kan få kjøpt designervesken som du egentlig ikke har råd til:)

    Slike blogglister skulle jeg gjerne likt å se.

  5. Supert innlegg! Jeg satt og funderte på dette da jeg så oppslaget i VG om at VOE skulle forelese, jeg måtte derfor inn og kikke. Leste store deler av bloggen hennes, og det slår meg at jeg i etterkant ikke hadde en eneste interessant tanke i hodet. Riktig nok så var det et bilde av en genser hun hadde på som jeg gjerne skulle hatt, men innholdsmessig var bloggen overraskende tom.

    Når sant skal sies så prøvde jeg å senke mine forventninger til VOE tatt i betraktning av at hun ikke er mer enn 14 år gammel, og når jeg tenker tilbake til da jeg var 14 hadde jeg ikke så innmari mye å melde jeg heller.

    Jeg synes du trekker de riktige slutningene ang. rangeringen til blogg.no, og har trukket relativt sammenfallende slutninger selv🙂

  6. Her er ihvertfall norges beste, hotteste og mest macho mannlige blogger

    http://hjortefot.vgb.no

    noen bedre?

  7. Svar: Ååh, takk! Det skal jeg🙂 Gi en lyd når du tester hun ut da!

  8. For et utrolig interessant innlegg! Jeg er helt enig i mye av det du skriver, og det er interessant å lese alle faktaene du kommer med. Jeg kan jo forøvrig legge til at Fotballfrue lå en lang tid på listen før kjæresten kom med uttalelsen om Beyonce og at Ida Wulff lå på andreplass en god stund før hun forsvant fra blogg.no. Det er bare å sjekke den gamle bloggen, hvor hun 26. oktober skrev at hun skulle forlate blogg.no🙂

  9. sitrondrops

    Jeg tenker også det, at jeg vil kunne skrive så ofte jeg vil og om hva jeg vil heller enn å måtte kjempe for å beholde plassen:) Er rart å se hvordan enkelte topplistebloggere får pepper i kommentarfeltet fra lesere som uten å muke klager på at de skriver for sjeldent og må ta seg sammen.

  10. sitrondrops

    Nei, men det er jo ikke bare-bare å følge med på alt sånt! Er jo flere lister også, med ulike kriterier: både blogglisten, bloglovin og topplisten på blogg.no hvertfall. Fins sikkert flere også, som jeg ikke har hørt om:)

  11. sitrondrops

    Ja, jeg skjønner hva du mener- det er nå ikke nødvendigvis utelukkende et problem at unge lesere ikke vil ha dype innlegg, men det gjør jo topplistene ganske monotone:) Ulrikke Lund klarer feks å flette inn en del miljøspørsmål og ressurspolitikk inn i innleggene sine uten problem, så det går an å kombinere hvis de bare hadde villet.

  12. sitrondrops

    Ja, hadde vært fint med ulike kriterier. Nå har vi jo sider som Sonitus.org og bloggpuls.no som skal gjøre det, men jeg merker at det fort blir for uoversiktlig for meg. Dessuten inkluderer de masse politiske kommentatorblogger, og det interesserer meg sjelden å lese(fordi det er så mange dårlige og fordi jeg har mine favoritter uansett).

  13. sitrondrops

    hm, jeg vet ikke om jeg kjenner til noen macho, hot mannlig blogger å sammenligne med i det hele tatt:p Så jeg skal ikke påstå jeg vet om noen bedre!

  14. sitrondrops

    Ok, interessant at Wulff lå på andreplass, det husker jeg faktisk ikke. Takk, forresten! Hm. Jeg klarer ikke å finne ut hva som egentlig skjedde da Voe plutselig havnet på førsteplass. Såvidt jeg kan se var det hvertfall ikke ett spesifikt innlegg som plutselig eksploderte i forhold til antall kommentarer eller noe slikt, eller noen spesiell hendelse. Ser ut til at det har gått ganske jevnt og gradvis også, faktisk. Det er rart, jeg skjønner det ikke. Kanskje jeg hadde skjønt det hvis jeg var litt yngre:)

  15. Hei. Her var det mange bra iakttagelser. Godt skrevet.

    Det er absolutt ikke så kompleks dette med topplisten. Vi må aldri glemme at vi mennesker er enkle. Det som du så bra får frem, er jo det ironiske ved nettopp leserne. For å snakke om meg selv igjen (noe jeg gjør ofte) så ble altså jeg stemt frem som årets homoblogger. Til tross for andre nominertes store lesertall og anbefalinger fra både Ida, VOE, Julia og noen smårips nedover på listen. Vi snakker jo egentlig hundretusenvis av lesere, men det var «bare» i overkant av 5000 som hadde stemt og jeg vant altså med god margin ifølge arrangørene av GayGalla. Det er da man forstår at leserne ikke er trofaste, eller om man kan si det på en annen måte. De gir blanke faen!

    Kommersielt er et dritbra. Om man hadde solgt unna 5000 Onpice (Teletubby versonen din elsker jeg..), pr. 100 000 lesere. Så start business med en gang, for det er jævla lukrativt. Den uskrevne reglen om reklame, overgår alt av hva en blogg er, handler om, tilhører eller bla bla bla.

    MEN, som interesserte lesere? Flaut, undervurdert, mediajippo og en stor kald klut rett i trynet på enkelte av de. Hvor mange er det som faktisk leser det som er skrevet.

    En morsom konklusjon er å skrive et innlegg i 5 avsnitt, hvor du beskriver bursdagen din i dag, i de to første avsnittene. Så litt dagligdags og i en linje i nest siste avsnitt avslører du i få ord at alt er bare tull og at du skriver dette for å se hvor mange som egentlig leser:

    Du vil få haugevis av bursdagsgratulasjoner i stedet. Jeg gikk rett i felle på denne sjøl, hos ei venninde. Jeg var på langnær alene. Hun er på topplista, men langt fra rosa, langt fra kjedelig og langt fra upopulær. Jeg ble driperpleks. Gikk inn på bloggen hennes som vanlig, leste innlegget og forstod fort at jeg faktisk hadde gått glipp av bursdagen hennes. Slang inn en gratulasjon sporenstreks i kommentarfeltet, men gikk aldri tilbake for å lese resten av innlegget. Busted😦

    Dette ble kanskje litt langt, flaut🙂

  16. sitrondrops

    Bøtta!!!
    Jeg tviler på det, men har du lest alle «forsvarsinnleggene» mine i kommentarfeltene hos tangen-fansen??? Short version: jeg har prøvd å forklare kidsa at suksesskriterier ikke bare handler om kvantitet(=mange lesere) men også om kvalitativt innhold (= gode innlegg av mer eller mindre skjønnlitterær/prosaisk/kåserisk kvalitet. Altså at du fortjente å vinne over Lars Tangen x 1000:) Som leser skjønner man jo ved et øyekast at du skriver om og deler livet ditt, on- OG offstage, mens Tangen & co leverer en redigert og konstruert onstage-versjon av virkeligheten.
    Jeg synes din blogg er innmari mye bedre enn Tangens! Men jeg må innrømme at Tangens blogg er lettere tilgjengelig (blogg.no og så klikk på tangen på topplista) og litt mer «instant gratification»; innleggene tar et halvt minutt å lese. Mer tilpasset den ufokuserte og vandrende lesemåten vi har lagt til oss på nettet:) Dine innlegg krever litt mer langvarig fokus og mer dedikert leservane. Ikke mye å be om altså….. _men_🙂

    love you! Kjenner du Jan Rune, forresten?

    Anyways; gratulerer så masse med seieren! Gaycrowden har uansett godt av å bli litt røsket opp i – og du fortjente å vinne big time!😀

  17. sitrondrops

    uffda, jeg var visst veldig full og entusiastisk i natt….hehe:)

  18. Hei igjen.

    Joda, Jan Rune kjenner jeg godt. Hatt flere show med han og ikke minst noen uforglemmelige fester🙂

    Jeg er nå kommet meg opp på topplista til Blogglisten (ikke blogg.no, den tilhører jeg ikke). Jeg kan hvertfall her og nå avskrive en myte. I går hadde jeg over 91 000 treff, men kun 158 av dem kom fra Blogglisten/Side2. Den genererer ikke en skit, uansett om man ligger nesten på toppen. Vært nummer 2 siden mars og lar vel telleren bare stå ut uken, før jeg sletter meg fra lista. Bare bråk og styr med å være toppblogger. Mye oppmkersomhet, men et innbitt hat fra den yngre garde som skremmer meg. Jeg kan jo ikke i min villeste fantasi klare å fortså at noen kan hate noen, forde man er over dem på en jævla liste. Dog, jeg fikk nå bevist litt av hvert og hvordan dette irriterer flere av våre andre toppbloggere, så nytes det i lange drag så lenge jeg lar det vare. Blogging skulle jo være gøy, så her må man ha tunga rett i munnen.
    🙂

Legg igjen en kommentar

