Gjesteinnlegg: walters tikka masala

Marianne spurte om jeg ikke hadde lyst til å bidra i Sitrondrops nå og da, uten at jeg har visst hvor jeg skulle starte. Men så tenkte jeg; hvorfor ikke dele denne fantastiske oppskriften på Tikka Masala med dere? Den er stjålet fra et av kokkeshowene til den evig sinte Gordon Ramsay, som vi så på teve da vi var i København i sommer.

Oppskriften er fryktelig enkel, og ikke minst er det en enorm tilfredsstillelse i å lage slike ting selv, fremfor å kjøpe det på glass. Så ja, her er det du trenger:
  • En stor løk, eller to små
  • To ferske chili, røde eller grønne (etter smak)
  • En god klump fersk ingefær
  • Tre båter hvitløk
  • En boks/pakke med hakkede tomater
  • 1 ss tomatpuré
  • To bokser med matyoghurt
  • Fire kyllingbryst
  • En halv spiseskje chilipulver (igjen, etter smak)
  • En spiseskje turmeric
  • To spiseskjeer garam masala
  • En spiseskje brunt sukker
  • Ti tørkede karriblader
  • Fersk koriander
  • En agurk
  • En klype maldonsalt
  • Ris
  • Olje

Det starter fryktelig enkelt: grovhakk løken og sleng den i pannen. Fyr opp varmen og stek den i litt olje.

Rens ingefæren og chilien og hakk det i biter. Denne retten har en tendens til å bli litt sterk, så om du bare vil ha én chili er det ingen skam i det. Du kan også ta det litt rolig med chilipulveret. Uansett: Alt dette skal i blenderen, så du behøver ikke finhakke noen ting. Legg chili og ingefær opp i pannen. På dette tidspunktet lukter det fantastisk, og du føler deg utrolig flink som lager så god mat. Rens hvitløksbåtene, og press hvitløken opp i pannen også. La det surre i noen minutter. Så er det oppi med sukkeret og krydderet. Her er det en idé å skru litt ned på varmen, men ellers er det bare å føyse på med alt krydderet. Bland det godt, og la det stå i noen minutter til før du tilsetter tomatene og tomatpuréen. Og hva gjør du så? Jo, så lar du det stå og koke i enda noen minutter. Det ser ikke akkurat ut som tikka masala nå, gjør det vel? Da må du helle det oppi blenderen. Oppi med alt sammen, og kjør så mange runder som trengs for at den skal bli klumpefri og fin. Etter at du har kjørt sausen i blenderen, er det en god idé å sette på risen. Ramsay anbefaler å koke den med stjerneanis og kardemommekapslser, og det prøvde vi én gang. Det ble fryktelig søtlig og litt kvalmende, så her anbefaler jeg rett og slett at du koker ris slik du liker den. Men ja. Mens sausen står der i blenderen kan du også raspe opp en hel agurk, som du så bruker hendene til å klemme vannet ut av. Dette blander du med rundt fem spiseskjeer yoghurt og en klype salt, før du setter det inn i kjøleskapet. Dette blir en herlig enkel raita. Så vasker du stekepannen så den er klar for neste runde: Snart ferdig! Nå varmer du pannen opp med litt olje igjen, og slenger de hakkede kyllingbrystene på varmen (på bildet her lagde jeg med bare to kyllingbryst, men det er nok saus til fire). Etter at de er gyldne heller du over sausen, og lar det stå og koke i rundt fem-ti minutter mens risen blir ferdig. Det blir bare diggere jo lengre det står, så ikke vær redd, bare sørg for at det ikke svir seg på noen måte. På dette tidspunktet kan du også legge oppi de tørkede karribladene, som kan koke sammen med tikka masala-en i ti minutter. Bare pass på at du får fisket opp alle bladene igjen før du serverer det, for de skal bare sette smak, ikke spises! Så er det oppi med mer yoghurt. Rundt seks-syv spiseskjeer gir et fint og mildt kontrapunkt til alt det ville krydderiet som er oppi sausen. Rør rundt og servér! Ta-daa! Egentlig skulle det være litt frisk koriander oppå, men, vel, det fant jeg ikke. Det får da være måte på dill også.

11 responses to “Gjesteinnlegg: walters tikka masala

  1. Låvli! Nå har jeg forresten endelig Sigmas 30mm i hende og er nyforelska i kamera mitt😀

  2. Herlig, dette skal jeg prøve! Gøy å se deg som matblogger, Walter!

    Jennifer

  3. Skal absolutt prøves ut:)

  4. Jeg lagde denne i dag og herregud så godt det var! Dette er helt klart en ny gjenganger hjemme hos oss🙂 Kan jeg linke til dette innlegget fra ED-siden min?

  5. sitrondrops

    Klart du kan, Niiniel! Bare hyggelig det:)

  6. Takk🙂 Jeg lette opp Gordon Ramseys oppskrift her http://www.channel4.com/food/recipes/chefs/gordon-ramsay/chicken-tikka-masala-recipe_p_1.html og der står det 1 ss tomatpurré, og du har bilde av den, men den finnes ikke i oppskriften som er lagt ut her. Er det bare glemt?

  7. sitrondrops

    Kult å høre, Maria! Gleder meg til bildene dine fremover:)

  8. sitrondrops

    Åja! Det har han glemt å legge ut. Jeg skal rette opp i det straks!🙂 Den skal oppi med de andre tomatene:)

  9. Og sukkeret skal oppi sammen med krydderet? Det var det jeg gjorde. Da får jeg prøve med tomatpurré neste gang🙂

  10. nam, det der skal jeg prøve meg på til helgen! Det så skikkelig godt ut!

Legg igjen en kommentar

