Bunadslykke

bilder23

Åh. Jeg har lengtet etter bunad så lenge og så sterkt at dere aner ikke. Jeg synes bunader er noe av det vakreste som fins. De har sin egen, isolerte estetikk: det nytter liksom ikke å overføre vanlige «skjønnhetsidealer» over på dem- her handler det om broderier, om kulturarv og søljer og mønster og farger og tradisjoner. I en bunad handler det ikke om å se tradisjonelt pen ut eller slankest mulig- de færreste bunader er jo flatterende i så måte, he he. De fleste får gode, norske budeieformer, og det er nesten som om jeg kjenner lukten av gress og strå og hører kurauting og sauebjeller i det fjerne. Elsker det!

Og på torsdag kjørte jeg og Lene til Nesbyen (ikke langt unna Gol) for å kjøpe drømmebunaden. En jeg har vært forelsket i en god stund. Kjærlighet ved første blikk.  Dyp kjærlighet (dere vet, når man kan føle helt inn i hjerterota at noe er riktig og sant og evig? Sånn. ) Jeg så en dame løpe forbi vinduet mitt i den og da var jeg solgt. Siden har jeg gått med sommerfugler i magen og med jevne mellomrom ruslet rundt med et teit smil og fjernt blikk mens jeg har drømt om den. Bunaden jeg snakker om er festbunad fra nedre Hallingdal. Jeg vet at noen ikke synes denne er noe fin pga snittet, men JEG elsker den<3

Vil dere se litt bilder av meg i min nye bunad???

bilder3

(Og, gøy bonus: man kan spise seg ballongstappmett på pølser og is, uten at det strammer noe sted. For denne kan man til og med være høygravid i! Hurra for bunader man ikke lengter etter å få av seg og kjemper seg fri fra klokken fire. )

bilder13

bilder22Og ja, jeg mangler halssølje, og hadde heller ikke tenkt å gå i acneboots til, men det var slik det ble i dag:)

bilder7

bilder8(snurrebilde. Jeg smiler altså ikke til veggen.)

14 responses to “Bunadslykke

  1. Såå fin du var!

  2. Den var nydelig! Har aldri sett den bunaden før!
    Gratulerer🙂 – og bare 1 måned til 17.mai😀

  3. Åh nei😀 Så stygt😀 Men glad på dine vegne da! Hihi..

  4. Kjempefin bunad, kjempefin jente, og kombinasjonen er da bare helt fantastisk! Gratulerer så masse, godt jobba🙂

  5. Godt å se at bonderomantikken blomstrer.
    Aldri har person og drakt matcha så bra!
    Hallingdalen ruler! (og Marianne)

  6. Silje Vanilje

    Marianne, bunaden er fantastisk!! Sitter og ser på deg sammen med svigermor som syr bunader, og hun forteller gladelig om hvor mye arbeid som ligger i din bunad!! og- Du er lekker:) !!

  7. *sukk* bjuuuutifull😀

  8. Aaaah, du er nydelig i den❤
    Sjelden jeg syns noen kler den, men du ser jo absolutt smashing ut i den😀

    (Jeg var 5 mnd gravid sist jeg hadde på meg en sånn en, hihi)

  9. Smellflott!!!!!😀

  10. Ja, veldig kledelig. Du skinner!

  11. Den er sååååå deg Marianne! Grattis med ny! Gleder meg til å se deg stråle på 17. mai!

  12. Et annet skjønnhetsideale ja. Du skal likevel se frodig (barnfager), og bevege deg flott i den. Bunader er veldig artig å studere. Selv bunader fra samme område har variasjoner ut fra hvem som syr dem. Uten at det på noen måte er mer feil eller rett. Selv har jeg en flott nordlandsbunad jeg ikke har passet på mange år, men jeg elsker å ta den frem å se på detaljene. Sammenligne mine detaljer med andre sine på 17. mai.

    I fare for å bli skutt på åpen gate: så ønsker jeg at folk skal bruke deler av bunaden sin som pynt oftere. Det er synd å ha så mye fint liggende i skapet til bare noen timer i året. Sånn siden tradisjonelle mønster og detaljer fra norge alt for sjelden blir brukt. Søljen eller sjalet foreksempel. Og noen steder hadde vesten vært fin med et enklere skjørt eller fin bukse.

    Gratulere med anskaffelsen. Du stråler!

  13. Du og denne bunaden er full klaff, match made in heaven! Gratulerer så masse, dette unner jeg deg virkelig🙂

Legg igjen en kommentar

