Slankeprat #2

Jeg har fått flere tilbakemeldinger både her i bloggen og på mail om at dere liker slankepratet mitt, så da kommer en dose til. For dere som ikke er interessert i slikt, er det bare å la være å klikke seg inn på innlegget;)

Jeg har fått mange spørsmål fra dere om hvordan jeg opplever å gå ned i vekt og hva jeg gjør for å få det til. Håper jeg klarer å svare på alle i dette innlegget! Ellers er det bare å spørre i kommentarfelt eller på mail (marianne.h.westerlund@gmail.com). Men husk at dette er _mitt_ opplegg, og kanskje ikke det som passer best for deg? Man skal jo ta hensyn til faktorer som alder, høyde, kjønn og livssituasjon når man lager et vekttapsprogram. Jeg vil faktisk anbefale å melde seg på et Grete Roede-kurs. Det er fortsatt du som må gjøre jobben, men du får fylt opp lagrene med motivasjon hver uke, samt at det hjelper å ha en kursleder som støtter deg de ukene det ikke går så bra og man har lyst til å gi opp. Ikke minst er det godt å dele frustrasjoner med andre damer i samme båt! Jeg har lest så mange bøker og er så full av kunnskap om hva som må til. Det jeg har manglet er motivasjon og hjelp til å komme i gang. Vi vet jo alle at man må spise mindre enn man bruker for å gå ned i vekt. Problemet er jo å gjøre det:)

Så. Det mange jeg snakker med gjør «feil» er at de begynner å trene, for eksempel 2 ganger i uken, og så forventer de å rase ned i vekt- eller hvertfall oppleve synlige resultater ganske raskt. I don’t blame you- for mange, meg selv inkludert, er det en ekstrem forbedring å faktisk komme seg på treningsstudio to-tre ganger i uken- før gikk man jo aldri!

Det er veldig viktig å trene, men den største innsatsen må faktisk gjøres på matsiden dersom man ønsker å gå ned i vekt. (slik jeg ser det hvertfall) Trening øker forbrenningen, gir deg mer energi, bygger muskelmasse og gjør at du krymper raskere i cm. Men når det gjelder å forbrenne kalorier har jeg opplevd at det ikke nytter å trene hver dag en gang, så lenge man ikke har et bevisst forhold til hva man putter i seg.

For å illustrere: i snitt tenker man som regel at for å kvitte seg med en kilo på en uke, må man få i seg 7000 kalorier mindre enn man faktisk trenger. Det er 1000 kalorier mindre enn kroppen forbrenner, daglig! (og det er absolutt max av det man bør ha som kcal-underskudd)

Når man i tillegg kanskje har pleid å spise MER enn man trenger før, er det ganske mye mat å kutte ut, og trening som må til. Hvis man trener i snitt en halvtime hver dag, eller en hel time 3-4 ganger i uken, er det faktisk bare 200 kcal forbrent daglig gjennomsnittlig. (for meg hvertfall, jeg er lav og forbrenner mindre enn de som er høye). Det betyr at 800 av de 1000 kaloriene du vil kvitte deg med i løpet av en dag, må kuttes bort fra det du spiser!

På GR-kurs ligger man ikke 1000 kcal under- der er det anbefalt å ligge på  500-800 kcal under det man forbrenner daglig. Da er det forventet et vekttap på mellom 0,5 og 1 kg i uken. Snittet er vel 0,7 kg i uken for damer. Går man ned raskere enn det, mister man for mye muskelmasse, og da blir det mye lettere å legge på seg senere, pluss at man risikerer løs og slapp hud.

For min del var det dessuten et poeng å ikke la dette skje for kjapt. Raske løsninger er fristende, men jeg ønsker et varig resultat. Og litt av poenget med GR er at man skal venne seg til å være fornøyd med litt mindre. Man skal kunne åpne en pose småsjokolade, kose med 3-4 biter og så la det være med det. Det er ikke snakk om å aldri mer smake sjokolade. Men man skal heller ikke sluke hele posen. Og slike vaner tar tid å arbeide inn. Jeg er derfor fornøyd med å bruke tid på dette. En ting er at kroppen minsker, men hodet må jo følge etter det også!

Men ja. De fleste spiser altfor mye. Og da hjelper det ikke å «bare» begynne å trene to ganger i uken, og fortsette å spise som vanlig, selv om det er veldig bra start!

På GR-kurs regner man ut hvor mange kcal man forbrenner i løpet av en dag, før og etter trening, og dette regnes ut ifra høyde, alder, vekt, kjønn og hvor aktiv jobb man har. Ut i fra dette får man en meny som man skal følge. Jeg som er så lav ligger på meny 1, som er det minste menyen på 1300 kcal daglig. Da spiser jeg to tynne grovbrødskiver (60 gram) med 3 gram lettmargarin og hamburgerrygg på hver skive til frokost. Så kan man pøse på med paprika, agurk og andre grønnsaker.

Til lunsj spiser jeg det samme som til frokost.Andre pålegg jeg ofte bruker er philadelphia light med kalkunpålegg, eller banan.

Til middag spiser jeg 150 gram potet eller 100 gram kokt fullkornspasta eller naturris sammen med 150 gram rent kjøtt/karbonadedeig/kylling/fisk. En klatt kesam eller noe lignende(feks tomatsaus hvis det er pasta) og massemasse grønnsaker.Som regel. Man får masse oppskrifter når man begynner på kurs, så vi har både lasagne, pizza, burger, fajitas o.l. med jevne mellomrom også.

Innimellom måltidene spiser jeg 4 epler eller pærer og 4 yoplait dobbel O yoghurter- mellom lunsj og middag foreksempel, og som kvelds. Minst 2 liter vann om dagen- etter de er drukket, kan man drikke så mye lettbrus man vil. Grønnsaker(men ikke frukt!) kan man spise så mye man vil av, altså gulrøtter, kålrot, brokkoli etc.

De fleste spiser imidlertid både kvelds og et mellommåltid på 1 skive inni her, for de fleste damer ligger på meny 2.

MEN: dette er hva jeg spiser. Det er ikke sikkert det er riktig for deg:) Det er dessuten et poeng på GR-kurs at man balanserer inntaket av karbohydrater, protein og fett. Så man skal ha så og så mye melkeprodukter, så og så mye grove/fullkornsprodukter og så og så mye frukt. Blant annet.

Det er gratis å registrere seg på vektklubben.no, som er Grete Roedes nettside. Her kan man legge inn hva man spiser i løpet av en dag, trening etc., og få en god oversikt. Man bør investere i en vekt som viser gram og hvertfall veie maten i begynnelsen- skiver og pasta er eksempler på mat som ofte vokser i mengde når man bruker øyemål.

Man kan også melde seg på internettkurs, dette har jeg aldri testet da- men da får man et bedre  og utvidet verktøy på matsidene, og oppfølging av en kursleder.

Det jeg savner mest er «normal» mengde pasta (det føles nesten som en teaser å bare ha 100 gram kokt pasta på tallerkenen), men jeg prøver å fotografere gode øyeblikk som jeg kan hente frem senere når det trengs: for eksempel når jeg er i et prøverom og plutselig må ha størrelse small i et plagg og ser meg i speilet og føler meg bra. Klikk! Den følelsen er gull verdt. Får jeg lyst på melkedrøm, henter jeg frem det øyeblikket. Og da blir det plutselig verdt det å legge sjokoladen tilbake i hyllen. Eller som da jeg løp rundt på høyhælede bunadssko hele 17.mai uten å få ømme, hovne bein. Det er så verdt det, og man trenger ikke forsake så mye som man tror.

PS: ble en liten diskusjon om lavkarbokur i forrige slankeinnlegg. Jeg har aldri fått til det opplegget, men mange opplever jo meget gode resultater med det. Til og med legen min anbefalte meg å heller følge et slikt opplegg, for hans inntrykk var at det var enklere å holde vekten i etterkant av oppnådd mål  enn ved GR-opplegg. Men jeg trenger et opplegg som ligner mest mulig på «det vanlige norske kostholdet», jeg orker ikke å legge om alle matvanene mine fullstendig og begynne å spise linsestuing til frokost(satt på spissen)- jeg vil fortsatt kunne ta meg de to skivene, bare tynnere skjært og uten å lesse på med salami og majones, men velge sunne pålegg. Jeg er dessuten altfor glad i karbohydrater til å kunne trives med å kutte dem ut. Ikke minst er det støtten og motivasjonen jeg liker med GR-kursene. Jeg er ikke typen til å slanke meg alene- jeg elsker å skravle med damene på kurset om alle utfordringene og mestringene vi opplever.

5 responses to “Slankeprat #2

  1. Hvilket brød pleier du å spise? Jeg begynner å bli lei av knekkebrød!

  2. Jeg håper du ikke ble fornærmet av min forrige kommentar altså! Var ikke sånn ment, syns du er kjempeflink og er enig i at ulike metoder passer ulike folk, det ser jeg jo på meg selv også🙂

  3. sitrondrops

    Mette: nei, selvfølgelig ikke fornærmet!🙂 Jeg ser jo at det funker som fjell for mange, følte bare for å presisere hvorfor det ikke funker for meg:)

    Siri: Ja, skjønte det:) sånn sett er jo GR også en kur, med mye strengere rammer så lenge man skal ned i vekt:) Skjønner at det blir styrete å tenke kalorier, tror mange er enige med deg i det. For meg er det derimot litt deilig med noe så «håndfast» å måle🙂 Smak og behag, det viktigste er at man finner det som funker for seg!🙂

    Camilla: Jeg veksler mellom 3 brød, hvorav alle har fire(fullt opp) sånne «kakestykker» på grovhetsskalaen, du vet, den sirkelen som er delt i 4 som sier hvor grovt brødet er? Og det er: Bakers Naturlig sunt Havre fullkorn (selges på Rimi og Kiwi, hvertfall, oransje pose.), Norsk grovbrød (Kiwi) og Ekstra Grovt Brød (Rema). Jeg takler ikke frø og kjerner og sånt inni brød, så alle disse er uten «klumper», som jeg kaller det ;p

  4. Mih! Tusen takk for dette innlegget😀 Gjør at jeg kan «get a grip» på åssen jeg faktisk må tenke om tingene.. Du skriver så utrolig bra!🙂 Dette hjelper veldig! Og spesielt bildene som du har lagt ut tidligere var utrolig god motivasjon for meg, når man faktisk kan se stor forskjell på hvordan man så ut før og nå🙂 FLINK er du!

  5. Det er veldig motiverende å lese om din «bli mindre» prosess🙂 Takk! Jeg leser også veldig mye om hvordan man kan legge om livsstilen sin, bli sunnere, minske litt i vekt, men når det kommer til stykket klarer jeg ikke å gjennomføre det selv. Jeg er veldig veldig utålmodig, og vil gjerne se resultater NÅ. Heldigvis har jeg forstått at hvis man vil ha varige resultater må man ta ting litt med ro. Håper du kommer til å skrive mer om dette temaet. Du er kjempeflink! Selvom jeg ikke kjenner deg er jeg ganske så stolt🙂

Legg igjen en kommentar

