Om mat, kropp og totalisme

De siste 3-4 månedene har jeg mer eller mindre stått helt i ro på vekten. Selv om jeg har gått på kurs og alt. Jeg har visst landet på 15 kg, selv om planen var 20.

Jeg har på ingen måte gitt opp, men tenkte det var på tide å fundere litt på hvorfor jeg har stått i ro.

Det er jo ikke slik at jeg har spist nøyaktig så lite som jeg skal, trent livet av meg- og likevel ikke gått ned i vekt.

Det er vel heller slik at sabotøren i meg har hentet frem sin gode venn, totalisten. Totalisten er felles bekjent av meg og mangemange av mine venner. Det er han som sier at dersom ikke noe gjøres fullstendig perfekt, kan det bare være det samme. Som sier at hvis det skal være noen vits, må det fullføres 100%.

Så dersom man ikke planla godt nok på forhånd og plutselig måtte kjøpe lunsj ute og det ble flere kalorier enn først tenkt, så kan resten av dagen bare flyte av seg selv, da er den ødelagt uansett.

Så dersom man er midt i eksamenstiden og ikke kan begynne å trene ofte og regelmessig før etter man er ferdig, kan man like gjerne droppe å gå på den ene yogatimen den ene dagen man hadde tid, for hva er vitsen i å bare trene en gang i uken når man ikke får umiddelbare resultater av det likevel? Skal man trene, må man jo opp i 2-3-4 økter i uken, skal det være noen vits.

Og når én dag er ødelagt, er veien fryktelig kort til å tenke at helgen eller resten av uken er ødelagt. Så da kan man like gjerne vente til helgen eller uken eller ferien er over før man hiver seg oppå hesten igjen. Så da kan man la være å trene de to månedene hvor man må lese til eksamen, for man får ikke trent slik man helst vil med 3-4 økter i uken og rask progresjon. Så da kan man like gjerne spise litt fredagsgodteri siden man uansett sprengte dagsbudsjettet for kalorier på tirsdag.

Ser dere hvor jeg vil hen?

» Men den samme totalisten kan av og til være god å ha også, for når man da starter uken med å spise grovt brød og frukt og grønnsaker og fisk og yoghurt OG kommer seg på trening hvor man får trent både styrke og kondis, da er det plutselig mye lettere å fortsette på tirsdagen også. Og onsdagen. Fordi man kom så godt i gang, får man lyst til å fortsette.» , sier du kanskje

Er ikke dette en bra ting da? Tja.

For dersom man lar totalisten få fritt spillerom, risikerer man at den uken som plutselig blir travel og et eller annet skjer slik at man ikke fikk trent på mandagen, eller at det var en felleslunsj på jobben hvor man ikke fikk spise sin vante matpakke med oppveid mengde pålegg og full kontroll, den uken går fullstendig i vasken.

Hør på meg: det er alltid vits. Innsats er aldri forgjeves.

Det er alltid vits i å trene eller la neste måltid være som planlagt.
Uansett hva som har skjedd tidligere på dagen, eller i går, eller i helgen.
Ikke la totalisten få deg til å tro at det ikke er noen vits i å trene den dagen.
Ikke la totalisten få deg til å ta en ekstra porsjon middag fordi du røk på en lunsjsmell.
Innsatsen er ikke forgjeves selv om du gumlet i deg en gigantsjokolade.

For dersom man alltid henter seg inn igjen like etter, vil det gå greit. Da sørger du for at smellene blir enda mindre representative for valgene dine. De blir en bitteliten del av en ellers fornuftig livsstil.

Dersom man klarer å spise 150 gram fisk og et berg salat og 150 gram potet til middag som planlagt, var det ikke krise at det ble påsmurt rundstykke med smør og fet ost og salami og remulade til lunsj.

Det er vanene som teller. Klarer du å holde på dem, tåler kroppen et unntak her og da.

Den tåler at et glass vin ble til en flaske, eller at det ble en vaffel med syltetøy og rømme fordi det luktet så vidunderlig på loppemarkedet. Så lenge man lærer seg å ikke la det påvirke dagen/helgen/uken ytterligere. Så lenge man svinger seg inn på rett spor igjen med en gang etterpå. Sakte men sikkert vil det bli enklere og enklere å stå i mot slike fristelser.

Trikset er å venne seg til å være fornøyd med litt mindre.
En vaffel med rømme og syltetøy- greit. Vaffelbonanza med rømmeorgie X 15- ikke greit.
Bare fordi det oppstår en situasjon som ikke var planlagt- ikke la deg rive med. Ta kontroll. Vaffel var ikke planlagt. Det betyr ikke at alt er ødelagt og at man likegjerne kan resignere og spise to, eller tre plater. Kos deg med den ene. Vær fornøyd med det.

Det kan jo ikke være slik at man aldri mer skal kunne kose seg.

Men, håpet er at man skal kunne klare å åpne en pose med småsjokolader eller chips uten å måtte spise dem opp.
Smake og kose seg med to småsjokolader eller to never chips- ikke gafle i seg til det er tomt.

For min del har jeg ikke klart dette de siste månedene. Jeg har vært i Oslo og spist ute på restaurant i hytt og pinevær og ikke klart å stå i mot favorittene selv om jeg kanskje egentlig burde valgt annerledes fra menyen. Jeg har kost meg med kringler på balkongen i Berlin. Jeg har bodd på hotell og ikke klart å gå forbi pannekakene på frokostbuffeen.  Jeg har mistet oversikten over hva jeg får i meg. Når hverdagen forsvant, forsvant også kontrollen.

Menneskelig-  og til tider verdt det. Av og til er det mer viktig å kose seg i øyeblikket enn å gå ned i vekt. Av og til vinner den kortsiktige tenkningen over den langsiktige.

Det er greit. Jeg vet hva jeg har gjort feil. Og jeg synes det er helt ok å gjøre feil så lenge man lærer noe man tar med seg videre.

Så nå er det en måned med innhenting, siste innspurt, før brudekjolen skal tilpasses. Deretter blir det en pause frem til bryllupet 21. august. Og 26.august begynner jeg på mitt sjette kurs igjen.

Målet mitt er ikke å bli tynn, bare så det er sagt. Jeg vil innenfor en normal BMI- og jeg sikter på 24, 8. (25 er grensen for overvektig). Jeg vil ha sunne vaner, jeg vil ha bedre impulskontroll, og kvitte meg med min «emotional eating». Følelsesstyrt spising. Jeg har alltid brukt mat som trøst, belønning, avslapning og oppmuntring. Nå skal jeg finne andre måter å belønne meg selv på.

6 responses to “Om mat, kropp og totalisme

  1. Silje Vanilje

    Takk for Inspirerende ord i sommermånedene!!! Klem

  2. Kjenner igjen de tankene der gitt!
    Godt skrevet, og fornuftig mål..:)

  3. Veldig godt formulert. Takk og takk.🙂

  4. Takk for litt ekstra inspirasjon🙂

  5. Tusen takk! Du er god til å sette ord på ting🙂

  6. Takk!Kjenner meg veldig godt igjen.

Legg igjen en kommentar

