Ro

Jeg har tatt et avbrekk fra bergenstilværelsen og satt kursen mot barndomshjemmet i Haugesund. Det som skulle være en langhelg har blitt en uke. For det skjedde noe, noe riktig, da jeg sank ned i sofaen med pledd omgitt av kanelbolleduft. Dette «noe» har jeg savnet lenge, og det kan vel best forklares som en slags ro. En følelse av at tiden står stille, den verken går eller kommer, og jeg hører på vinden i trærne og sover- og ikke minst: leser.

Og leser. Og leser.

Jeg er en bokorm sånn egentlig. Men det siste halvannet året har jeg ikke klart å kose meg med bøker lenger. Jeg leser artikler på internett, men romaner- ikke sjans. Samme hvor fengende de er. Til tross for aktiv tilrettelegging (ryddig hus, ullpledd, kakao, koseklær etc. ) har jeg måttet gi opp etter bare få sider hver eneste gang. Det har skapt et tomrom i livet, for jeg har alltid fått vanvittig mye påfyll  av å forsvinne inn i en fiktiv verden. Og apropos fiktiv verden, jeg klarer jo ikke å spille dataspill heller. Altså, sånne dataspill som jeg liker- Final Fantasy, feks. Henger nok sammen, og er også et savn.

Men noe ga etter og klakket på plass da jeg trådte inn over terskelen i det lille røde huset på den grønne haugen. Så nå leser jeg en roman daglig. Jeg sluker dem, og jeg elsker det.

Når jeg ikke leser, baker jeg, eller lager middag, eller røyker og spiller bejeweled, og bare glir rundt i huset mens det daglige livet for de andre går sin gang. Det er deilig. Og så nyter jeg den kriblende følelsen av savn, når jeg snakker med Walter og han sier at jeg skal bli så lenge jeg vil, og at han og pus klarer seg litt til uten meg.

Fårikålmiddager og tante Solfrids spagetti. Tur ut til Randi for å grave opp blomsterløk som skal få flytte til Bergen. En gåtur gjennom Haraldsgaten med mjuke horn i papirpose (hvorfor har vi ikke mjuke horn i Bergen?). Et gavekort fra bryllupet som byttes inn i en steintung leirgryte. Ja, det var lurt å dra hjem en liten tur nå.

Men snart skal jeg tilbake til Bergen, til mann og katt, til by og venninner og yoga og middagsselskaper og høye hæler. Og forhåpentlig en stabel bøker og dataspill. Og jobbsøking, og høstfarger, og ullkåper. Det blir bra, det også🙂

4 responses to “Ro

  1. Høres herlig ut. Kose deg

  2. Hæ, er du fra Haugesund?! Ååh, det begynner å bli skummelt mange bloggere som jeg har funnet i det siste som også er derfra. Har vært borte fra Haugesund i over en måned nå, men begynner å savne å være hjemme.

  3. katamaren

    «Over alle tindar er ro» (Goethe i nynorsk oversettelse)

    Godt å lese, Marianne🙂

  4. Det er så deilig med en sånn ro, og du beskriver det så godt..!

Legg igjen en kommentar

