Om trening

Jeg har alltid hatet å trene. Særlig jogging. Det føles som alt annet enn sunt for kroppen når hjertet raser, svetten siler, lungene hiver etter oksygen. Faktisk kunne jeg få litt angst når jeg klatret på tredemøllen i motbakke, og jeg tenkte at dette, det er nødt til å være naturstridig. Det kan ikke være meningen at man skal gjøre dette for å bli sunnere.

Men så en dag. Tenkte jeg å teste hvordan det ville være å gå på tredemøllen med en annen innstilling. Å tenke litt som når jeg lærte meg å drikke vann. Å renske bort negative tanker, og tenke» nam, så deilig dette vannet er, kaldt og rennende, tralala». Lure tankene til å tro at vann var godt.

Så jeg gikk på tredemøllen og tenkte noe ala «guri, så glad hjertet mitt skal bli når det får pumpe seg godt og varmt, tenk så sunt og rødt blodet mitt blir når jeg får opp pulsen og sirkulasjonen. Tenk hvor sterke lunger jeg får av å puste så mye.» Og jeg gikk på tredemøllen, og når pulsen jobbet seg oppover, fokuserte jeg på å ta inn det som skjedde, helt nøytralt. Nå pumpet hjertet, kroppen levde, jeg innbilte meg at all svetten fraktet ut diverse dritt innenfra (både fysisk drit og mentalt drit), jeg prøvde å føle hvordan føttene traff båndet og bar meg videre, jeg prøvde å få tiden til å forsvinne, bare være til stede i kroppen min mens den viste hva den kunne.

I begynnelsen gikk jeg i intervaller i motbakke. Min personlige treningsveileder fortalte at det var like effektivt som å løpe, dersom man ikke likte det. og det gjorde jeg ikke. Jeg følte det var for mye armer og bein og pupper som skulle flyttes, jeg følte meg klønete og stor og tung når jeg løp. Så da gikk jeg i motbakke i stedet. oppvarming, deretter 3 minutter med 12% motbakke, så 2 minutter 7%, så 4 minutter 12%. Dette gjorde jeg i en halvtime, og var fullstendig gåen etterpå.

Etterhvert prøvde jeg å jogge litt innimellom. Jeg klarte bare 2 minutt av gangen, men jeg jogget de to minuttene, før jeg gikk tilbake til motbakkegange.

En viktig, vesentlig ting: finn en perfekt sportsbh før du løper. Det blir mye mindre kroppsmasse som flagrer da, man føler seg mindre tung og klønete og …ja, bare gjør det.

Plutselig en dag klarte jeg å løpe i 8 minutter. Jeg sendte melding til Walter på vei ut av studioet, så stolt var jeg. Neste gang løp jeg i 10 minutter. Og deretter 15. Plutselig var jeg kommet til et punkt hvor jeg kunne øke med 5 minutter for hver dag jeg løp. Når jeg nådde 20, skjedde det magiske.

Plutselig var det som om noe løsnet, et tungt teppe ble dratt av meg, og jeg følte jeg kunne løpe herfra til evigheten. En kneik var overvunnet, og jeg entret nå verdenen av «runner’s high». Jeg elsket å løpe. hvem skulle trodd det?

Jeg kunne ligge om kvelden før jeg sovnet og glede meg til å løpe neste dag.

Etter en måned eller så løp jeg en time i strekk. En rund, deilig, time- uten gåpause. Det føltes så himla bra. Både i kroppen, men ikke minst i hodet. Her snakker vi mestringsfølelse. En time.

Det er bare gode ting som kommer med løping, såfremt man tar riktige forholdsregler. Ikke overanstrenge knær i begynnelsen. Gode sko. Strekke ut. Ta pause noen dager dersom man har vondt på fremsiden av leggen(det kan være begynnende beinhinnebetennelse, og det vil man IKKE ha- da må man vente i 3 mnd før man kan løpe igjen).

Man blir mindre svett og andpusten ellers i livet. Det var deilig å kunne gå opp bakken fra butikken med tunge bæreposer og slippe at man blir svett på ryggen, og at pulsen senker seg med en gang man er oppe.

Man sover MYE bedre. Jeg føler jeg puster gjennom føttene når jeg legger meg om kvelden etter en løpeøkt, i mangel på bedre ord.

Man er mye bedre rustet mot depresjon. Særlig løping, men all cardio, er bevist å hjelpe mot både små og store depresjoner- og aller best blir effekten hvis man i tillegg spiser fisk hver dag(makrell i tomat eller laks eller fiskekaker etc. )

Man vet inni seg at kroppen kan løpe dersom man må. Hvis man må rekke bussen eller løpe fra noen skumle mennesker.

Etter bryllupet ble det en lang pause fra løpingen. Nå er jeg i gang igjen. Denne gangen har jeg i tillegg oppdaget hva musikk kan gjøre med økten! iphonen min er stappet med treningsmusikk. Det holder oppe moralen, og gir deg det lille ekstra pushet man trenger.

Et siste tips: avslutt treningen med styrkeøvelser (hvis du vil, men det bør man) og ikke minst yoga. Yoga strekker ut muskler og gir deg ekstra bevissthet rundt det å puste- som er viktig under trening, men også ellers i livet. (tannlegetimer blir f.eks en lek hvis man kan å bruke pusten, i motsetning til hvis man ikke kan det).

Her er en spotifyliste over treningsmusikken min for tiden. Den er ikke representativ for musikksmaken ellers, men:p

Mission Workout

Og min aller,aller kjekkeste favorittsang å trene til akkurat nå:

For dere som ikke har spotify, her er videoen:

6 responses to “Om trening

  1. Knall innlegg, får lyst til å løpe jeg også!!

  2. Eg slit med akkurat det same som du gjorde, og eg treng verkelig å få opp kondisjonen. Vart heilt utslitt av å gå opp trappene til Johanneskirken. Skal prøve tipsa dine med å byrje med motbakke, så gradvis byrje å springe.

    Har du nokon tips kvar ein kan få tak i ein god, men rimeleg sports BH?

  3. Wow, er det sant?
    Jeg HATER å løpe, men kanskje jeg også må prøve. Litt etter litt, bit for bit, skritt for skritt. Verdt et forsøk?!
    Flinke du – imponerende! Heia!

  4. Camilla (-mia-)

    Okei, nå fikk jeg lyst til å begynne å trene skikkelig igjen!🙂 Men det er sant som du sier.. yoga er fantastisk❤ Jeg har brukt pustemetoden før eksamen! Det funker som BARE dét på nerver😀 Og hvis jeg ikke får sove om kvelden, så yoga-puster jeg, også slokner jeg på minutter😛

  5. Karin: det kommer an på hvor store pupper du har! Hvis du har store pupper, mener jeg å huske at denne ble best i test hos iForm: http://www.ellos.no/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=35999&productId=237517&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

    jeg kjøpte min på ellos, også adidas, men den er tydeligvis utsolgt nå. Kanskje du skal gå innom Løplabbet og spørre dem? Det er jo uforpliktende å prøve bh’er, er de dyre trenger du jo ikke å kjøpe…men da vet du kanskje litt om hvilken type du trenger, hvor elastisk, type lukning, størrelse, demping og alt det der. bare styr unna Triumph- jeg kjøpte en DYR sportsbh der som på sikt viste seg å være verre enn å trene uten bh😀

    Lykke til!

  6. alle sammen: takk!

    Hvis man bil begynne i det små og liker å følge et program, har løplabbet et 12 ukers nybegynnersprogram: http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

    jeg brukte ikke det, altså- jeg tok det i eget tempo og på egen intuisjon. Men da MÅ man klare å pushe seg litt!🙂

    Camilla: kjøp deg treningskort på Vektertorget( der kan alle kjøpe, inkl ikke-studenter etc) og bli med meg vel? Min favoritt-yogainstruktør har timer der hver mandag!

Legg igjen en kommentar

