Julefred

Det er mørkt i stuen, bare lyset fra adventsstjernen kaster gult skinn sammen med hundre bittesmå lysprikker på treet. Det hviler en stillhet over rommet, samtidig som det er spor av hektisk aktivitet tidligere på dagen. Tomme champagneglass på bordet, tyttebær på gulvet. Lukten av pinnekjøtt som var, og av raslende gavebånd som ble revet av papiret som kanskje skjulte en skatt. Kulene klirrer søvnig når jeg stryker forbi treet på vei mot sjeselongen i vinduet. Nå er det bare meg og himmelen utenfor, med akkurat nok skyfritt til at det føles stjerneklart likevel. Fingertuppene stryker over pledd, tærne er varme og fornøyde inne i to lag ull.

I år hadde vi en flunkende ny jul. For første gang feiret jeg og Walter jul sammen, og hele gjengen kom hit. Til vårt lille bergenshus. Sørlandssvigers og min egen familie. Nye tradisjoner, nye opplevelser. Det var rart og veldig fint. Alle var glade, alle fornøyde.

Sørlandsgjengen som dro i kirken hvor jeg giftet meg tidligere i år, mens vi fra Haugesund ble igjen og spilte Daft Punk og tok en liten pustepause. Matbordet som bugnet- som resultat av den visstnok vanlige «tenk om vi ikke har nok mat?»-tendensen ferske julevertinner får. Dronning Maud-fromasjen fikk hint av klumper, men da spiste vi bare rundt klumpene. Pinnekjøttet kunne vært mer salt, men var så godt likevel at det glemte vi. Scrabble med rødvin blant oss voksne mens lillebrødre spiller data nede i tv-stuen. Mammen og pappen som trumfer gjennom «jedi» som godkjent scrabble-ord.

Og innimellom all julestemning og julefred har jeg plutselig festet mer enn resten av året tilsammen. Venner som fyller år i desember, og som har fantastiske fester hvor man aldri vil gå hjem er ikke dagligdags for en som pleier å snike seg hjem rundt midnatt.

Og innimellom julestemning og julefred og festing; en søt forventning om den splitter nye jobben som venter meg etter nyttår. En glede og spenning over dette nye kapitlet, som jeg har så stor tro på og ser frem til.

Mer om alt sammen litt senere. Nå har jeg blitt grepet av «nytt år, blanke ark»- modus og renser ut av garderoben, rydder i undertøysskuffen, vasker sminkebørster og rydder bort alt unødvendig i veskene. Snart henger det bare plagg jeg elsker og bruker igjen, veskene er fri for lommerusk, bussbilletter og myke fishermans, sminkevesken er ren og kajalene nyspissede. Balsam for sjenel.

One response to “Julefred

  1. For et fint innlegg! Fikk helt ro inni meg når jeg leste første avsnitt🙂

    Det virker som om du har hatt en fin jul! Lykke til i ny jobb, gleder meg til å lese om den!

    Kos deg med nyttårsopprensingsprosjektet ditt😉

Legg igjen en kommentar

