Å være 31.

berlin46Berlin i sommer- lunsj nr to med vin, libanesisk mat og sigaretter.

Så er jeg 31 år.

Da jeg var 16, var tallet 30-og-noe ensbetydende med godt voksen på grensen til gammel. Hva ville jeg jobbe som, ville jeg ha barn, ville jeg være gift og eie mitt eget bosted? Det var nesten umulig å relatere seg til at jeg, daværende frik, med turkis hår og svart leppestift,  nyfunnet identitet og fersk naiv opprørskhet i blodet, skulle bli voksen.

Og her sitter jeg i sengen, dagen etter bursdagsfest, hvor jeg blant annet har fått gaver som sett av øredobber og anheng i hvitt gull med perler (ekte attpåtil, zomg) og kaffemaskin som lager den beste espresso, hvor enkelte festdeltagere drakk lettøl fordi de hadde verdens fineste ball på magen og hvor kanskje halvparten av det mannlige kjønn til stede enten var fedre eller kommende sådan. Deltagerne hadde med seg drikkevarer som dyrt importøl(tegn på at man har voksenjobb med inntekt til å kjøpe andre ting enn grans pilsner eller hva det nå er som gir den billigste rusen). En rekke indikatorer på at man ikke lenger er der man var.

Jeg elsker det! Jeg liker å være voksen. Jeg har tatt med meg det beste av ungdomstiden, og kombinert det med egenskaper og preferanser som kanskje må modnes over tid. Jeg har kanskje fortsatt en naiv opprørskhet i blodet, men den har skiftet karakter og kontekst. Selvfølgelig er jeg ikke ferdig modnet. Men jeg er voksen.

Samtidig : Selv om jeg eier mitt eget hus og er gift, spiller jeg dataspill (dog: not too much i det siste), jeg elsker tegneserier og kan spille pokemon-kort om jeg finner en annen sjel som vil – og har sitt eget dekk( det minner meg på: hvor er mitt??), jeg samler på førstegenerasjons My Little Ponies og elsker lukten av ftlalat-plasten og fregnene til Eplejenny. I kombinasjon med at ingen kan hindre meg fra å  bruke hundre kroner på smågodt eller være oppe til fire om natten.

Hadde jeg i dag kunnet skrive brev til Marianne 16 år, ville jeg sagt:
Kjør på, ikke bekymre deg, du lever i riktig retning og kan bare glede deg til fremtiden. Bare ikke legg for mye verdi i alle guttene du kommer til å møte på din vei og  bruke energi på å være lei deg fordi de behandler deg dårlig eller ikke vil ha deg-  du kommer uansett til å møte verdens beste mann som gjør livet ditt fullkomment.

Jeg digger å være 31.

10 responses to “Å være 31.

  1. Silje Vanilje

    …Jeg digger dette innlegget! Kjenner meg så godt igjen i det du skriver Marianne! Ha en fantastisk deilig bursdag og nyt alle fordelene av å være voksen:)

  2. Christine

    Hurra for deg og hurra for et fantastisk innlegg. Jeg nikket gjenkjennende til alt. Gjorde min entre til 30årene for noen måneder siden og det er fint. Mye bedre enn jeg trodde og så utrolig mye fint er i vente. Nyt dagen din!

  3. så heldig du er! Skulle ønske jeg kunne få et brev fra meg selv 10 år eldre… jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt :s
    Gratulerer med dagen som var!

  4. Gratulerer med overstått! Er så glad for at du er tilbake på bloggen!!🙂

  5. Det var et nydelig brev… :o) Jeg er eeeeeeeeenda eldre enn deg, men det er ikke så ille! Slettes ikke! Å være voksen nok til å være barnslig er en fin greie :o)

  6. Ikke meningen å måpe. Jeg forsøkte kun å smile… heh!

  7. Gratulerer!

  8. Veldig koselig innlegg! Jeg synes også det er flott å være voksen. Selv om det blir veldig lite dataspill etter at man fikk barn.

  9. Så fint innlegg! Glad du har begynt å blogge igjen.🙂

    Forresten, jeg lurer på hvor stort det fantastiske filtballteppet ditt er i diameter? Funderer på å kjøpe et sånt selv.🙂

  10. Utrolig godt å lese dette! Lykke til med fortsettelsen – det er mye som blir bra når jeg/du/vi kan se de gledene som er hver dag. Som f.eks faktisk spille data, eller glede seg til neste gang det byr seg en anledning🙂

Legg igjen en kommentar

