Om høst og hva man kan gjøre

 

I dag er luften i Bergen iskald og klar, med skarp sol og matt-blanke benker.

Høsten er vakker, men også litt trist. Alle kjenner vel til følelsen når man plutselig merker at dagene er litt kortere og været litt kaldere, gatene litt våtere og kveldene litt mørkere.

Jeg liker årstidsskifter! De er en snasen anledning til å lage «skifter» i eget liv også. Følelsen av å ha prosjekter i livet er noe av det kjekkeste jeg vet. Om prosjektet blir ferdigstilt eller ikke, er ikke så farlig. Ofte er det forberedelsene og tanken på hva man skal gjøre som er aller mest inspirerende.

For eksempel har jeg i en uke nå planlagt prosjekt «opprydning i sminken». Altså; vaske sminkekoster med shampoo og balsam, rengjøre alle etuier og hylstre i vesken for det der matte laget av utlekket øyenskygge eller kajalmerker som gjerne legger seg på alt, kvesse alle kajaler og liplinere, vaske sminkevesken innvendig og utvendig.

Det er et prosjekt som bare tar en time-halvannen en ettermiddag(dette kommer vel og merke an på mengden kosmetikk!). Etterpå føler man seg litt rengjort inni seg selv også.
Men har jeg gjort det enda? nope. Likevel føler jeg allerede at prosjektet har båret frukter.

For et par år siden hadde jeg et vinterprosjekt som gikk ut på å dedikere årstiden til å lære meg å lage saus fra bunnen av. All slags saus. Smørbasert, krembasert, dessertsauser, marinader, og så videre. Kjempegøy! Jeg leste meg opp og kjøpte egne kokebøker med alskens sauseoppskrifter. Gjorde rett og slett grundig research. Det resulterte i én soppsaus til ét middagsselskap. Først i år har jeg laget (som i: fått dreisen på) min egen bernaise.

Ser dere poenget mitt? Ikke la være å planlegge prosjekter selv om dere kjenner dere selv så godt at dere vet det sjelden blir helt sluttført. Kos dere med tanken og planleggingen og forarbeidet, for det har også en verdi!

Mine prosjekter for høsten er:
1. Rengjøre sminken (dette prosjektet har jeg under alle årstidsskifter).
2. Sortere garderoben i mer markant sommer/vinter og lage system for hvordan skifte enkelt mellom dem.
3. Være flink og levere inn alle skoene som fortjener det, til skomakeren. Og kanskje følge opp med å lage et sånt berømt polaroidbilde-system hvor det er bilde av hvert enkelt skopar utenpå esken, slik at man slipper å åpne for å se hvilket par som er oppi.
4. Invitere til et middagsselskap hvor jeg skal kjøre konsept/tema, som gjenspeiler seg i alt fra kleskode, matretter, dekorasjoner og underholdning/soundtrack.
5. Lage en filmklubb, om så med bare meg som medlem, hvor jeg skal se alle audrey hepburn-filmene.

Men! Jeg trenger flere prosjekter. Eller i hvertfall inspirasjon. Å planlegge prosjekter er jo et forprosjekteringsprosjekt i seg selv og gjør de mørke kveldene betraktlig lysere.

Har du noen prosjekter selv? Eller tips til meg??

9 responses to “Om høst og hva man kan gjøre

  1. Prosjekter er kjempegøy! Jeg kastet meg på et amatørteaterprosjekt:o

  2. Mitt prosjekt denne høsten er å få orden på boksamlingen min🙂

    Jeg eier ganske mange bøker, og selvom jeg ryddet i alle hyllene for ikke så lenge siden så blir det fort rotete og uoversiktlig. Fordi jeg hele tiden roter og blar i bøkene, for det er jo den største gleden ved å eie bøker🙂

    Jeg skal kassere bøker så jeg får plass til nye, og ellers sørge for at det er orden i kaoset🙂 det er mitt prosjekt🙂

  3. Jeg rengjorde sminken min i går! Dette er sånn som skjer når jeg egentlig er _nødt_ til å lese pensum. Plutselig hadde jeg ryddet, støvsugd, vasket, skiftet sengklær, ryddet i skapet på badet – og rengjort og sortert sminken min (og kastet en hel del). Så sitter jeg der og tenker… hva skal jeg gjøre nå, hva skal jeg gjøre nå.. som ikke er pensum…..😀 Du trenger rett og slett bare å finne en kjedelig oppgave som må gjøres; og vips har du gjort alt det andre😉

  4. Silje Vanilje

    en av mine prosjekter er å ikke kjøpe mer kremer, lotions, shampoo, såper, rensesett osv før det jeg har i baderomsskapet er brukt opp- kan ikke forstå hvorfor det skal være så fullt alltid🙂

  5. Å. Jeg vil også ha prosjekter! Jeg lager nå!
    Jeg har et prosjekt fra før, det er å lage overraskelsesjulekalender til kjæresten min. Den har jeg startet på for lenge siden, for jeg gleder meg sånn til å gjøre det, så jeg prøver å gjøre det så sakte som mulig.
    Også kan jeg… se på dexter! Det er er prosjekt, for jeg er veldig dårlig til å se på tv-serier, men liker dexter så godt, og startet kanskje til jul og er såvidt ferdig med sesong 2.
    Jeg har også et prosjekt om å gå masse tur med hunden, for da blir hunden glad, også kan jeg trene når jeg vil, selv om jeg aldri vil, så kan jeg late som.
    Også skal jeg slutte å sløse med penger, jeg har sløst masse i det siste.

    Lang, rar kommentar!

  6. Flott innlegg!
    Mitt tips er å delta i Tomas Moens prosjekt
    http://thomasmoen.com/tid-for-en-ny-runde-av-mitt-budskap/

    Eller hva med å pante flasker for å få penger til festivalpass til BIFF?

  7. For en fantastisk ide! Jeg skal med en gang begynne å tenke ut noen prosjekter🙂

  8. Jeg skal kjøpe meg en fiin a4 (tror jeg) bok som jeg skal lime inn inspirerende bilder av mote/mennesker/natur/dyr og så skal jeg skrive inspirerende sitater i den. Gleder meg til å starte. Det skal bli en sånn bok som minner meg på at livet er ganske fint, man må bare se etter på de riktige tingene!

  9. Blogger du et annet sted? Savner bloggen din.🙂

Legg igjen en kommentar

