Komledag

På Vestlandet er torsdag den offisielle komledagen. Det er bare denne ene dagen i uken man finner komler på menyen. Og attpåtil blir de ofte utsolgt tidlig- det er slett ingen selvfølge at kjøkkenet fremdeles har komler å servere klokken halv fem.

Kjært barn har mange navn- ball, komle, kompe, raspeball er de mest brukte. For min del er det helhetsopplevelsen av både potetballen, saltkjøtt og kålrabistappe som gjør det til en av mine favorittretter. Pølsen pleier jeg å bruke til byttehandel med Walter- han får pølsen min, jeg får kjøttet hans.

Noen bruker sirup, andre smelter brunost. Noen bader måltidet i baconfett, noen liker det tørrest mulig (meg deriblant) Noen MÅ drikke melk til, og jeg- jeg må ha ketchup(!).

Jeg har spist komler flere steder i Bergen. Wesselstuen og Holbergstuen er to av de mest populære og erkebergenske stedene, og her går de jo ofte tom. Jeg har testet Ikea, Augustin, Lido og det meste som fins.

Men de beste komlene, de finner du på Pingvinen syns jeg. Skikkelig hjemmelagede, og proppfulle av smak.Her er meg på Pingvinen i går, mett og fornøyd og litt smådelirisk etter en himmelsk komlefest.

Det største aberet med komler er den berømte «komleformen»- tilstanden man havner i etterpå. Man bør egentlig ha ryddet timeplanen etter et komlemåltid, slik at man kan sove middag. For dette er tung husmannskost, og ikke noe lett mellommåltid å pause shoppingturen med. Puff. Man blir rent stinn av gode smaker, kjøtt og salt og kålrot.

Hva kaller du komler for, og hvilket tilbehør bruker du?

6 responses to “Komledag

  1. anantharika

    Jeg har faktisk aldri smakt det.

  2. Raspeball, vel 🙂 Ante ikke at dette var en så stor greie i Bergen. For meg er det en trøndersk tradisjon.

    Fine bilder.

  3. sitrondrops

    Åh, da syns jeg du skal teste Pingvinens neste torsdag:) 139 kroner, og veldig godt:)

  4. sitrondrops

    Har faktisk begynt å si raspeball innimellom selv, også. Men trøndersk? jøje meg. Det er jo vestlandsmat joeh? hm. Hvordan spiste trøndere det da? med bacon og blåbærsyltetøy? :p

  5. Nam, fantastiske bilder. Komle er godt 🙂

  6. Komle med bacon, rømme og sukker 🙂

Legg igjen en kommentar